آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی، انگیزش پیشرفت و سبک های یادگیری بوده و طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. نمونه پژوهش شامل 440 دانشجوی دانشگاه کاشان است که به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. به منظور سنجش متغیرهای مورد نظر از آزمون شخصیتی نئو (NEO)، پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمانز (AMQ) و پرسشنامه سبک های یادگیری (LSI) استفاده شد. از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون نیز به منظور تحلیل داده ها استفاده شد. از یافته های پژوهش حاضر این بود که بین ویژگی های شخصیتی، انگیزش پیشرفت و سبک های یادگیری رابطه وجود دارد؛ به این صورت که مفهوم سازی انتزاعی با روان رنجوری رابطه منفی، و با برون گرایی و گشودگی رابطه مثبت دارد. همچنین تجربه عینی و مشاهده تأملی با روان رنجوری رابطه مثبت دارند. آزمایشگری فعال با توافق پذیری رابطه منفی و با وظیفه مداری رابطه مثبت دارد و انگیزش پیشرفت تنها با مفهوم سازی انتزاعی رابطه معنی دار دارد. از دیگر یافته های پژوهش حاضر این بود که ویژگی های شخصیتی، پیش بینی کننده شیوه های یادگیری هستند، اما انگیزش پیشرفت، پیش بینی کننده شیوه های یادگیری نیست.

An investigation about the Relationship between Personality Traits, Advanced Motivation and Learning Styles among University Students

The present study investigates the relationship between personality traits, advanced motivation and learning styles. This is a descriptive correlative research. The population includes 440 Kashan university students selected using a stratified sampling. In order to measure the aimed variables, NEO personality test, Herman's Advancement Motivation Questionnaire (AMQ) and Learning Style Inquiry (LSI) were applied. Pearson correlation coefficient and regression were used to analyze the data. Findings indicate that there is a relationship among personality traits, advanced motivation and learning styles, in a way that there is a negative relation between conceptualization and neurosis, and there is a positive relation between conceptualization, extroversion and openness. There is a positive relationship between objective experience and neurosis. There is a negative relationship between active experimentation and agreeableness and a positive one between active experimentation and task-orientation. There is a significant relationship only between advancement motivation and conceptualization. Another finding of the present research was that personality traits predict learning styles, but advanced motivation does not. 

تبلیغات