آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

از این پژوهش، سنجش مدیریت کیفیت فراگیر در دانشگاه پیام نور و ارائه راهکارهایی برای ارتقای مدیریت کیفیت در این دانشگاه است. در این تحقیق، ابعاد مدیریت کیفیت بر اساس مؤلفه های مدل"جان اکلند" عبارتند از: مشتری مداری، مسؤولیت پذیری، مدیریت مشارکتی، آموزش کارکنان، نظارت و ارزیابی نظام مند و بهبود فرهنگ سازمانی. روش تحقیق توصیفی – پیمایشی و جامعه آماری پیام نور استان آذربایجان غربی و ابزار اصلی گرداوری داده ها، پرسشنامه است که براساس مؤلفه های مدل اکلند، تنظیم و روایی و پایایی آن تأیید شد. چون توزیع داده ها نرمال بود، برای آزمون فرضیه ها از (t- Test) استفاده شد. یافته ها نشان می دهد که بین میانگین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب مدیریت کیفیت فراگیر در جامعه آماری تحقیق، تفاوت معنی داری وجود دارد؛ البته وضع موجود آن تا حدودی با سنجه های مدیریت کیفیت فراگیر بویژه در سه مؤلفه "مشتری مداری"، "مسؤولیت پذیری"و "نظارت و ارزیابی نظام مند" تطابق داشت؛ ولی چون معیار محقق، امتیاز بالای میانگین بود، فرضیه های مرتبط با این سه مؤلفه نیز تأیید نشدند. 

Measurement of Total Quality Management in Payame Noor University

The purpose of this study is to measure TQM implementation in Payame Noor University and offer ways to enhance the University's Quality Management. In this study, the dimensions of the desired component model are based on "Jan Okland” model in Total Quality Management including customer-oriented rates, commitment and responsibility, cooperative management, staff training, monitoring and systematic evaluation, changing and improving organizational culture. For collecting data, questionnaires based on component model have been set and their validity and reliability were confirmed. Kolmogorov Smirnov test results were used to determine the normal distribution of data and to test this hypothesis through the use of (T-Test). Research findings show that there are significant differences between the existing status and desired status of West Azarbaijan province in light of TQM. The present state of West Azarbaijan province is a somewhat compatible with quality management measures, particularly in the three components of "customer orientation", "commitment and responsibility" and "systematic monitoring and evaluation". However, because of research criteria and average scores were high; the hypotheses associated with these three components were not confirmed. 

تبلیغات