آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

تحقیق حاضر به منظور بررسی عوامل مؤثر بر نگرش دانشجویان رشته های کشاورزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران نسبت به آموزش های عملی کشاورزی انجام شد. تعداد 335 نفر به عنوان نمونه از جامعه آماری (2032 دانشجو از سال های سوم و چهارم کارشناسی رشته های کشاورزی) با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب و با ابزار پرسشنامه ای مشتمل بر 19 گویه مورد مطالعه قرار گرفتند. ضریب آلفای کرونباخ (72/0) محاسبه و روایی محتوایی پرسشنامه با نظرخواهی از اساتید گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران تأیید شد. رگرسیون چند متغیره برای عملیات آماری استفاده شد و یافته ها نشان داد که نه متغیر علاقه به رشته کشاورزی، قدیمی بودن وسایل، دستگاه ها و تجهیزات آزمایشگاهی، کاهش تعداد دانشجو در هر اکیپ آموزش عملی، شرکت در برنامه آموزش فرآوری مواد غذایی، نامناسب بودن سرفصل دروس عملی، انجام عملیات کشاورزی و تولیدی در محیط های بسته، استاندارد نبودن محیط های کار عملی، عدم علاقه به رشته تحصیلی، منظور نکردن آموزش عملی برای برخی از دروس، بترتیب دارای اثر بوده و 4/40 درصد تغییرات متغیر وابسته نگرش نسبت به آموزش های تجربی کشاورزی را بیان می کند. 

Investigating Factors Affecting the Attitude of Agriscienc's Students from University of Tehran towards Agricultural Practical Educations

The present research was carried out to investigate factors affecting the attitude of agriscience students of the University Colleges of Agriculture and Natural Resources, University of Tehran towards agricultural practical education. The sample of the study consisted of 335 agriscience students using proportionate stratified random sampling technique. The total statistical population comprised of 2032 junior and senior BSc students of agriculture. The instrument of the research was a researchers-made questionnaire. The validity was approved using expert opinion of the faculty members the Department of Agricultural Extension & Education, University of Tehran. The reliability of the questionnaire was calculated by Cronbach's Alfa coefficient that was equal to 0. 72. Data analysis was done through a multiple regression analysis. The findings indicated that there were nine variables affecting the attitude of students towards agricultural practical education. These variables were as follows: (1) the level of interest to their major subject, (2) out-datedness of equipment, laboratory devices and materials, (3) Reducing the size of practical education team, (4) Participation in education programs for food processing, (5) Inappropriate outlines of practical courses, (6) doing agricultural practices in the indoor environment, (7) Lack of standard workplace for practical courses, (8) Lack of interest in field-based education courses, (9) Lack of practical education available for some courses. They totally explained about 40.4 percent of the total variance of the attitude of students towards agricultural practical education

تبلیغات