بررسی رابطه ابعاد سرمایه فکری با یادگیری سازمانی (مورد مطالعه: اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر با هدف پیش بینی مؤلّفه های یادگیری سازمانی بر اساس ابعاد سرمایه فکری در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه انجام شده است. با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی، 70 نفر عضو هیئت علمی به صورت طبقه ای متناسب با حجم هر یک از دانشکده ها به طور تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده از دو پرسشنامه محقق ساخته سرمایه فکری و یادگیری سازمانی استفاده شد. برای روایی پرسشنامه ها نیز از متخصصان مدیریت بهره گرفته شد. میزان پایایی نیز از ضریب آلفای کرونباخ در یک مطالعه مقدماتی روی یک نمونه 30 نفری، پرسشنامه سرمایه فکری 813/0= α و پرسشنامه یادگیری سازمانی 828/0 =α به دست آمد. داده های تحقیق پس از جمع آوری با استفاده از تحلیل مانوا و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که: بین ابعاد سرمایه فکری با مؤلّفه های یادگیری سازمانی، رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین سرمایه انسانی، ساختاری و مشتری، رابطه پیش بینی کننده معنی دار با مؤلّفه های یادگیری سازمانی دارندThe Relationship of Between Intellectual Capital and Organizational Learning (A Case Study of Faculty Members in Urmia University)
The present study has been done with the aim of prediction of factors of organizational learning based on intellectual capital dimensions among faculty members of Urmia University. 70 people of faculty members were randomly chosen through correlational research method. Data were gathered through two researcher-made organizational learning and intellectual capital questionnaires. The reliability of questionnaires were measured by Cronbach coefficient on a sample of 30 people; the intellectual capital dimensions questionnaire α= 0/813 and organizational learning questionnaire α= 0/828. The gathered data were analyzed with MANOVA analysis and Multiple Regression. The attained results revealed that there is a positive significant relationship between the whole dimensions of intellectual capital with all factors of organizational learning. There is also a positive significant relationship among human capital, structural and customer with factors of organizational learning