آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

هدف کلی این پژوهش بررسی فرآیند تولید محتوای الکترونیکی در مرکز آموزش الکترونیکی علوم حدیث است. مرکز آموزش الکترونیکی علوم حدیث یکی از دانشگاه ها و مؤسسات پیشرو در ارائه آموزش الکترونیکی در ایران است که در سال 1384 فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرده است. در این پژوهش با استفاده از روش مطالعه موردی، داده ها از طریق مشارکت محقق در جلسه های مربوط به تولید محتوا، تحلیل و بررسی اسناد، صورت جلسه ها و آیین نامه، جمع آوری شده است. بر اساس داده های به دست آمده، تصمیم های مربوط به تولید محتوا در این مرکز را می توان در چهار بخش نظر گرفت؛ شیوه انتخاب محتوا، تشکیلات و ساختار سازمانی تولید محتوا، طرح نامه ها و آیین نامه ها، قالب ها و شکل ارائه ها. این پژوهش نشان می دهد، تصمیم های چهارگانه این مرکز در زمینه تولید محتوای الکترونیکی در اغلب موارد مناسب و دقیق اتخاذ شده است. با این حال از جمله نقاط ضعف این تصمیم ها می توان به نبود شیوه دقیق و معتبر برای انتخاب محتوا، نبود جایگاه متخصص آموزش الکترونیکی در ساختار سازمانی و نیروی انسانی مربوط به تولید محتوا و عدم توجه به راهبردهای و فنون آموزشی در تنظیم طرح نامه اشاره کرد.

E-learning content production: Case study of Olum Hadith virtual college

The main purpose of this research is to investigate e-learning content producing process in Olum Hadith virtual college as an e-learning center in Iran. Olum Hadith virtual college is a pioneering e-learning center in Iran which has embarked on its activities since 1384. Using case study research method, in this research we collected data based on researcher participation in decision making process, and also in the sessions allocated to analyzing documents, minutes and bylaws. According to the data gathered in this unit, decision making in the area of content production can be considered in four categories: selecting content method, organization of content production, setting scenarios and bylaws and frames and presenting methods. This research showed in terms of e-learning content production fourfold decisions have been appropriately and precisely made in this center. However, there are some weaknesses as follow; lack of accredited and subtle procedures for content selection, lack of expertise position for e-learning in organizational structure and also absence of attention to instructional strategies and tactics of designing proposals.

تبلیغات