بررسی رابطه میزان اعتقاد به مبانی دینی و هوش عاطفی کارکنان در دانشگاه یزد
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین میزان اعتقاد دینی و هوش عاطفی کارکنان دانشگاه یزد می باشد. این تحقیق از نوع توصیفی و به روش همبستگی انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه یزد می باشد. با استفاده از معادله حجم نمونه، تعداد 112 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه عمل به باورهای دینی و پرسشنامه بار- اون استفاده شد. روایی پرسشنامه، براساس نتایج حاصل از کاربرد سایر پژوهشگران حاصل شده است. برای تعیین پایایی پرسشنامه ها از آلفای کرانباخ استفاده شده است. پایایی پرسشنامه (1) برابر 92% و پرسشنامه (2) 93% به دست آمد. داده های جمع آوری شده بر اساس شاخص های آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد و...) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی) بهره گیری گردید. یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین اعتقاد به مبانی دینی و بهبود وضعیت روانی کارکنان رابطه ای مثبت، مستقیم و معنی دار وجود دارد. بر این اساس پیشنهاد می شود، به منظور بهبود سطح هوش عاطفی در بین کارکنان روی ارتقای سطح اعتقادات دینی آنان سرمایه گذاری بیشتری شود.Study of relationship between belief in religion bases and emotional intelligence of staffs in university of Yazd
The goal of this research is to study the relationship between belief in religion bases and emotional intelligence of staffs in university of Yazd. This investigation is of descriptive type and it has been carried out using correlation method. Statistical population contains all of the personnel in university of Yazd. Using the equation of sample size, 112 members of personnel have been determined as the sample size. We employed two types of questionnaires to collect information namely Practicing Religious Beliefs and Bar-On Emotional Quotient Inventory. Validity of questionnaires has been gained using study results of other researchers. We have applied Cranach's alpha coefficient for determining the durability of the questionnaires. According to Cranach's alpha coefficient, the durability of questionnaire (1) is 92% and the other’s is 93%. Collected data was analyzed based on descriptive statistics indexes (mean, standard deviation,…) and that of inferential statistics (correlation coefficient). Results demonstrate that there is a positive, direct and significant relationship between belief in religion bases and emotional intelligence of staffs. Accordingly, it is suggested that in order to improve the level of emotional intelligence among staffs, we should set up a special fund to increase their level of religious beliefs.