آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

هدف اصلی این مقاله، مطالعه فرایند مدیریت دانش با تکیه بر مفروضه های مدل نظری دانش آفرینی نوناکا و همکاران و عوامل کلیدی مؤثر بر تشریک دانش به عنوان اساسی ترین مرحله از فرایند مدیریت دانش است که بر پایه شواهد تجربی به دست آمده از سه گروه مورد بررسی قرار گرفته است. مدیران و معاونین دانشگاه، رئیس و مدیران گروه های آموزشی و اعضای هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی و نیز کلیه کارکنان نواحی سه گانه آموزش و پرورش شهر مشهد به عنوان گروه های مورد مطالعه انتخاب شدند. گردآوری داده ها درباره افراد جامعه مورد مطالعه به شیوه پیمایشی و از طریق شمارش کامل افراد (سرشماری) صورت گرفت. جهت گردآوری داده های مورد نیاز از سه پرسشنامه محقق ساخته، پرسشنامه مدیریت دانش، پرسشنامه تشریک دانش و مقیاس جو سازمانی استفاده شد. نتایج به دست آمده از مطالعات صورت گرفته حکایت از تأثیرپذیری مدیریت دانش از عوامل فرهنگی دارد. همگرایی رشد فردی و حرف های با حس رقابت جویی و فردگرایی در فرهنگ سازمانی حاکم بر دانشگاه مبین این نتیجه است. به ویژه نقش عوامل فرهنگی در ترغیب افراد به تسهیم و تشریک دانش و در این میان، تقویت روحیه و همبستگی گروهی به عنوان یکی از متغیرهای تأثیرگذار بر رفتار تشریک دانش از مهمترین یافته های به دست آمده از این مطالعه به شمار می آید

Investigating the Key Factors Influencing Knowledge Management

The goal of this paper is the study of knowledge management process, relying on Nonaka et all Knowledge Creation theoretical model and key factors influencing knowledge sharing as the most basic level of knowledge management process. This is based on empirical evidence obtained from three groups. Participants were university administrators and deputies, heads of departments and faculty members of the Faculty of Psychology and Educational Sciences in Ferdowsi University, as well as the staff of Education and Training Office in Mashhad. In order to gather data about the population, the survey method was used through people census. Three researcher-designed questionnaires were used to measure knowledge management, knowledge sharing and organizational atmosphere. The results showed that cultural factors influence knowledge management. Convergence of personal and professional growth with the sense of competitiveness and individualism in organizational culture dominating the university is the proof for this finding. Especially, the role of cultural factors in encouraging people to share knowledge and strengthen group morale and spirit as one of the variables influencing knowledge sharing is the most important finding obtained from this study.

تبلیغات