آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

هدف اصلی این تحقیق تعیین میزان آمادگی مدیران دانشگاه برای استقرار مدیریت کیفیت جامع بوده است. در این تحقیق، شش اصل تعهد، مشتری گرایی(تأمین رضایت ارباب رجوع)، واقع گرایی، مشارکت و همکاری، آموزش و بهبود مستمر به عنوان اصول مدیریت کیفیت جامع در نظر گرفته شد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران دانشگاه در سه سطح عالی، میانی و عملیاتی بوده است. روش نمونه گیری نیز به صورت تصادفی طبقه ای بوده و برای تقسیم حجم نمونه میان طبقه های جامعه با توجه به حجم هر طبقه از شیوه تخصیص متناسب استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss استفاده شده است و داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان داد که آمادگی مدیران دانشگاه برای استقرار مدیریت کیفیت جامع در حد مناسبی نیست.

Determining the Readiness of University Managers for Situationalizing Total Quality Management

Total quality management is a managerial system that is basic for continuous and gradual improvement of an organization; therefore, all of the members of this system try to satisfy whatever their customers want. The fundamental goal of this research is clarifying the readiness of university managers for situational zing total quality management. The vital principles of this research are commitment, customer focus, fact-based decision making, employee involvement, training and continuous improvement. The population of this research is first-level, middle-level and top-level managers and the sampling method is stratified random sampling. In order to analyze the data, the SPSS software is used. The data is analyzed in two levels of inferential and descriptive statistics. The results show that the readiness of university managers for situational zing total quality management is not appropriate. Out of all of the principles, just commitment for situational zing total quality management is at an appropriate level. For the rest of the principles which were not appropriate, the interview was done with managers.

تبلیغات