طراحی و اعتباریابی مدل دانشگاه فضیلت مدار (رویکرد آمیخته) (مقاله ترویجی حوزه)
درجه علمی: علمی-ترویجی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
دانشگاه ها نقش اساسی درتوسعه و پیشرفت کشور دارند و جهت رسیدن دانشگاه ها به اهداف بلندمدت و آرمانی خود،لازم است مدلی برای دانشگاه فضیلت مدار طراحی و اعتباریابی شود.پژوهش حاضر باهدف طراحی و اعتباریابی مدل دانشگاه فضیلت مدار انجام گرفت.روش این پژوهش از نوع آمیخته(کیفی-کمی) است.دربخش کیفی،جامعه پژوهش شامل مقالاتی بودند که درزمینه دانشگاه فضیلت مدار بین سال های 1403-1392شمسی برای مطالعات داخلی و بین سال های 2023-2007 میلادی برای مطالعات خارجی چاپ شده بودند. تعداد 48مقاله برای تحلیل نهایی انتخاب شد.دربخش کمی، جامعه آماری شامل دانشجویان علوم انسانی شهر اردبیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری که از طریق فرمول کوکران تعداد 281نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده برای نمونه آماری انتخاب شدند.دربخش کیفی از ابزار هفت مرحله ای سندلوسکی و بارسو(2007) و دربخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. یافته های پژوهش بیانگر شناسایی 61شاخص مدل دانشگاه فضیلت مدار در قالب 7مولفه شامل عوامل مدیریتی و راهبری، روابط گروهی و میان سازمانی، عوامل فردمحور فضیلت مداری، توفیق طلبی و پژوهش محوری، عوامل ساختارمحور در ارتقای فضیلت مداری، فرهنگ سازی فضیلت مدارانه و فضیلت مداری تعامل محور بود.اعتبار الگوی طراحی شده با استفاده از نرم افزار SmartPls3 ازطریق تحلیل عاملی مورد سنجش و تایید قرارگرفت.نتایج این مطالعه می تواند به مسئولان ومدیران آموزش عالی درشناسایی ویژگی های دانشگاه فضیلت مدار و توسعه فضیلت مداری در دانشگاه ها و اثربخشی آن کمک کند.Designing and validating the model of a virtue-oriented university (mixed approach)
Universities play an essential role in the development and progress of the country, and in order for universities to achieve their long-term and ideal goals, it is necessary to design and validate a model for a virtuous university.The current research was conducted with the aim of designing and validating the model of virtue-oriented university.The method of this research is mixed (qualitative-quantitative). In the qualitative part, the research community included the articles that were published in the field of Fazhele Madar University between 1392-1403 Shamsi for internal studies and between 2007-2023 AD for external studies. 48 articles were selected for final analysis. In the quantitative part, the statistical population includes humanities students of Ardabil city in master's and doctorate degrees, 281 people were selected for the statistical sample through the Cochran formula by simple random sampling. In the qualitative section, the seven-step tool of Sandelowski and Barso (2007) was used, and in the quantitative section, a researcher-made questionnaire was used.The findings of the research indicated the identification of 61 indicators of the virtue-oriented university model in the form of 7 components, including management and leadership factors, group and inter-organizational relations, virtue-oriented person-oriented factors, success-oriented and research-oriented factors, structure-oriented factors in promoting virtue-oriented culture, virtue-oriented culture and interaction-oriented virtue-oriented factors.The validity of the model designed using SmartPls3 software was measured and confirmed through factor analysis.The results of this study can help higher education officials and managers in identifying the characteristics of virtue-oriented universities and the development of virtue-oriented universities and its effectiveness.