آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۲

چکیده

رشد اخلاقى که حیطه افعال اختیاری فرد را شامل می شود به رش د انسان در جنبه های شناخت، رفتار و عواطف فرد می پردازد. از دیدگاه روان شناسان، قبول یا رد این قاعده که همه انسان ها از ویژگی های خاص روانی-شناختی برخوردار هستند، در تبیین رابطه اخلاق و جنسیت نقش تعین کننده دارد. بر این اساس، موضوع نحوه رابطه جنسیت با فضایل اخلاقی، محل بحث و تضارب آرا قرار دارد. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی، به بررسی تطبیقی رابطه جنسیت با فضائل اخلاقی با رویکرد کاربردی از دیدگاه کولبرگ و قرآن کریم پرداخته و به این نتیجه رسید که کولبرگ، رفتار و تفکر اخلاقی را به یکدیگر وابسته می داند و اعتقاد دارد کسانی که از قضاوت اخلاقی بالاتری برخوردارند، اخلاقی تر از کسانی هستند که قدرت تشخیص کمتری دارند. او بر این باور است که رشد اخلاقی دارای پنج مرحله است و زنان از نظر تشخیص و رفتار تا مرحله دوم فراتر نمی روند؛ اما در آموزه های دین اسلام، دستیابی زنان و مردان به فضائل اخلاقی، یکسان است و نتایج تحقیق مبین آن است که زنان و مردان در چهار جنبه توصیف شناسی رشد اخلاقی، ریشه های رشد اخلاقی، ابزارهای کمک کننده رشد اخلاقی و برونداد و نتیجه رشد اخلاقی با مردان مشترک هستند و تعابیر قرآن در هر چهار زمینه به صورت یکسان می باشد.

Criticism of Kohlberg's moral development perspective from the perspective of the Qur'an with the structure of female gender

Moral development, which includes the field of voluntary actions of a person, deals with the growth of a person in the aspects of cognition, behavior and emotions. From the point of view of psychologists, it is to accept or reject the rule that all human beings have special psycho-cognitive characteristics, they play an interpretive role in explaining the moral relationship and gender. For this discussion, the issue of the relationship between gender and moral space, place and conflicts of opinion is located. This article, using a descriptive analytical method, compared the relationship between gender and moral virtues with an applied perspective from the perspective of Kohlberg and the Holy Qur'an and came to the conclusion that Kohlberg considers moral behavior and thinking to be linked and believes that those who lack moral judgment have They are higher, more moral than those who have less discernment. He believes that moral development has five stages and women do not go beyond the second stage in terms of diagnosis and behavior. However, in the teachings of Islam, the achievement of moral space is the same for women and men, and the results of the research show that women and men have the same characteristics as men in four aspects of moral development description, the roots of moral development, the tools that help moral development, and the output and result of moral development. are. and the interpretations of the Quran are the same in all four fields.

تبلیغات