آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۹

چکیده

انتقال دانش بین دانشگاه و صنعت محرک مهمی در نوآوری و رشداقتصادی محسوب می شود. هدف این مطالعه طراحی مدل ارتقای بهره-وری در حوزه صنعت چوب با رویکرد تجاری سازی ایده های دانشگاهی بود. این تحقیق از نظر هدف توسعه ای - کاربردی و از لحاظ ماهیت، آمیخته (کیفی - کمی) با طرح ترکیبی اکتشافی - متوالی است. جامعه هدف پژوهش خبرگان آگاه به موضوع تحقیق بودند. جهت انجام مصاحبه های عمیق و جمع آوری داده های کیفی از تکنیک هدفمند گلوله برفی تا مرحله اشباع نظری 17 نفر بعنوان نمونه انتخاب شدند برای تکمیل پرسشنامه های محقق ساخته بخش کمی، نمونه ای به تعداد 5 نفر پیشنهاد شد. روایی داده های بخش کیفی پژوهش از طریق مشاهده مداوم و بازبینی توسط همکار تایید و پایایی داده ها با شیوه شاخص دوکدگذار 89% برآورد گردید. روایی داده های بخش کمی با بهره گیری از نسبت روایی محتوایی لاوشه %80 و پایایی آنها با ضریب آلفای کرونباخ %86 تایید شد. از شیوه تحلیل تماتیک مبتنی مدل براون و کلارک (2006) شاخص های موثر بر ارتقای بهره وری با رویکرد تجاری سازی ایده های دانشگاهی شناسایی و سپس مدل سازی با استفاده از تحلیل ساختاری - تفسیری (ISM) انجام شد. یافته هاپژوهش، 114 مفهوم اولیه در قالب 20 تم فرعی و 13 تم اصلی شناسایی شدند. این شاخص ها در شش سطح مدل ساختاری - تفسیری متشکل از شاخص برنامه های راهبردی در سطح ششم، ساختار و مدیریت-حمایتی سطح پنجم، توسعه تعامل سطح چهارم، ارتقای سیستم آموزشی، توسعه زیرساخت و ویژگی های فردی سطح سوم، شاخص های الگوبرداری، صنعتی شدن، انگیزش، منابع انسانی و جذب بخش خصوصی سطح دوم و شاخص بازاریابی در سطح اول بود. بنابراین مدیران و سیاست گذاران در راستای ارتقای بهره وری در صنایع با رویکرد تجاری سازی ایده های دانشگاهی ضرورت دارد، ماهیت و روابط بین شاخص های شناسایی شده را درک و اقدامات لازم در این زمینه را اعمال کنند.

Presenting a Model of Improving Productivity in Wood Industry: a Commercialization Approach toward University Knowledge

Knowledge transfer between university and industry is an important driver in innovation and economic growth. The purpose of this study was to design a model for improving productivity in wood industry focusing on the commercialization of university knowledge and ideas. This research was developmental-applicative, a mixed method (qualitative-quantitative) study with a combined exploratory-sequential design. The target community of the research was experts who were aware of the research topic. In order to conduct in-depth interviews and collect qualitative data, from the targeted snowball technique to the theoretical saturation stage, 17 people were selected as a sample and in order to complete the researcher-made questionnaires in the quantitative section, a sample of five people was suggested. The validity of the qualitative data of the research was confirmed through continuous observation and review by a colleague and the reliability of these data was estimated to be 89% using the two-coder index method. The validity of the quantitative data was found to be 80% by using the Lawshe content validity ratio and their reliability was 86% using the Cronbach’s alpha coefficient. Conducting the thematic analysis method based on the model of Braun and Clark (2006), the effective indicators of improving productivity with a commercialization approach toward university knowledge and ideas were identified and then modeling was done using structural-interpretive analysis (ISM). Based on the results of the research, 114 primary concepts were identified including 20 sub-themes and 13 main themes. These indicators were at six levels of the structural-interpretive model consisting of the index of strategic plans at the sixth level, the structure and support management at the fifth level, the development of interaction at the fourth level, the improvement of the educational system, the development of infrastructure and the personal characteristics at the third level, the indicators of modeling, industrialization, motivation, human resources, and attracting the private sector at the second level, and the marketing index was at the first level. Therefore, managers and policy makers need to understand the nature and relationships among the identified indicators in wood industry and apply the necessary measures in this field in order to improve productivity in industries with a commercializing approach toward university knowledge and ideas.

تبلیغات