آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۷

چکیده

هدف از انجام این تحقیق بررسی نقش سواد رسانه ای بر اعتقادات بسیجیان شهر شیراز و شناسایی تأثیر هر یک از ابعاد مختلف سواد رسانه ای(شناختی، عاطفی، اخلاقی و زیبایی شناختی ) بر اعتقادات آن ها می-باشد. روش مورد استفاده در این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا پیمایشی(از نوع علی) است. جامعه ی آماری این تحقیق، کلیه ی بسیجیان شهر شیراز که حدود 20 هزار نفر هستند و با توجه به بالا بودن تعداد جامعه ی آماری با بهره گیری از فرمول کوکران تعداد 376 نفر(188 نفر خانم و 188 نفر آقا) به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. همچنین روش نمونه گیری خوشه ای می باشد. نتایج حاکی از آن است که بین مؤلفه های شناختی، عاطفی و زیبایی شناختیِ سواد رسانه و اعتقادات مذهبی بسیجیان شهر شیراز رابطه معناداری وجود دارد. اما بین مؤلفه اخلاقی سواد رسانه و اعتقادات مذهبیِ بسیجیان، رابطه معناداری مشاهده نشد.

The role of media literacy on the beliefs of Shiraz Basijians

The purpose of this research is to investigate the role of media literacy on the beliefs of the Basijites of Shiraz and to identify the impact of each of the different aspects of media literacy (cognitive, emotional, moral and aesthetic) on their beliefs. The method used in this research is practical in terms of purpose and survey (causal) in terms of implementation method. The statistical population of this research is all the Basijians of Shiraz city, which are about 20 thousand people, and considering the high number of the statistical population, using the Cochran formula, the number of 376 people (188 women and 188 men) It was considered as the sample size. It is also a cluster sampling method. The results indicate that there is a significant relationship between the cognitive, emotional and aesthetic components of media literacy and the religious beliefs of Basijians in Shiraz. However, no significant relationship was observed between the moral component of media literacy and religious beliefs of Basijians.
media literacy, aesthetic component, moral component, emotional component, religious beliefs, Shiraz Basijians

تبلیغات