آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۷

چکیده

بازاریابی سیاسی یک واحد سازمانی برای ارتباطات سیاسی و یا مجموعه ای از فراین دهای ایجاد و برقراری رابطه و ارائه ارزش به رأی دهندگان را در بر می گیرد که به دنبال مدیریت رابطه به نحوی است که هم برای سازمان و هم برای ذی نفعان آن سودمند باشد. تبلیغات به عنوان یکی از جلوه های بازاریابی سیاسی عبارت است از دستکاری و کشاندن افکار عمومی در جهت یک هدف و نظر خاص. نامزدهای انتخاباتی به واسطه چنین تبلیغاتی سعی در افزایش وزن سیاسی، روحیه بخشی به کمپین انتخاباتی و تقویت پایگاه رأی خود را دارند. پرسش اصلی پژوهش این است که بازاریابی سیاسی نامزدهای حوزه انتخابیه ممسنی و رستم بر چه مبنایی استوار است؟ روش تحقیق، ماهیتی توصیفی- تحلیلی دارد و ابزار گردآوری داده ها مبتنی بر مشاهده میدانی و آمار و ارقام است. نتایج پژوهش نشان می دهد، بازاریابی سیاسی نامزدهای حوزه انتخابیه ممسنی و رستم بر سه شناسه «ستاد انتخاباتی»، «تبلیغات انتخاباتی» و «مناطق/سکونتگاه ها» استوار بوده است. لذا، صرف نظر از الگوی رأی طایفه ای و میزان هزینه مادی و مالی، بازاریابی سیاسی نامزدها با تاکتیک های مختلف هم چون گامی بنیادین در راستای پیروزی آنها در کارزار انتخاباتی مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه ممسنی و رستم عمل کرده است.

Political marketing of election candidates in Mamsani and Rostam constituencies

Political marketing includes an organizational unit for political communication or a set of processes of creating and establishing a relationship and providing value to the voters, which seeks to manage the relationship in a way that is beneficial for both the organization and the stakeholders. It is beneficial. Advertising as one of the effects of political marketing is to manipulate and pull public opinion towards a specific goal and opinion. Through such advertisements, election candidates try to increase their political weight, give spirit to the election campaign and strengthen their vote base. The main question of the research is, on what basis is the political marketing of the candidates of Mamsani and Rostam constituencies based? The research method has a descriptive-analytical nature and the data collection tool is based on field observation and statistics. The results of the research show that the political marketing of the candidates of Mamsani and Rostam constituencies was based on three identifiers: "election headquarters", "election campaigns" and "areas/residences". Therefore, regardless of the tribal voting pattern and the amount of material and financial expenses, the political marketing of candidates with different tactics has acted as a fundamental step towards their victory in the election campaign of the Islamic Council in Mamsani and Rostam constituencies.
Political marketing, electoral headquarters, election campaigns, regions and settlements, Mamsani and Rostam constituencies

تبلیغات