آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

هدف از این مطالعه، بررسی بازتاب هوش هیجانی در تعهد سازمانی دبیران آموزش و پرورش منطقه 15 شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دبیران متوسطه اول منطقه 15 تهران، شامل 1248 نفر (485 مرد و 763 زن بود که بر اساس فرمول کوکران 295 نفر (115 مرد و 180 زن) به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه های استاندارد هوش هیجانی شرینگ (1996) و با پایایی 94/0 و تعهد سازمانی پورتر (1980) با پایایی 90/0 استفاده شد. هم چنین روایی هر دو پرسش نامه توسط چند نفر از اساتید صاحب نظر مورد تأیید قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل داده های آماری، از دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار spss استفاده شد که در سطح توصیفی، از شاخص های فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد و در سطح استنباطی، از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک طرفه و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که میانگین تعهد سازمانی دبیران، از میانگین جامعه بیشتر، ولی میانگین هوش هیجانی دبیران، از میانگین جامعه، کمتر است. بین هریک از مؤلفه های هوش هیجانی (خودآگاهی، خودکنترلی، خودانگیزی، مهارت های اجتماعی و هوشیاری اجتماعی) و تعهد سازمانی، رابطه معنادار وجود دارد. هوش هیجانی، از طریق چهار مؤلفه خودکنترلی، هم دلی، انگیزش و مهارت های اجتماعی می تواند تعهد سازمانی دبیران را پیش بینی کند؛ لذا توصیه می شود که زمینه تقویت همه مؤلفه های هوش هیجانی دبیران فراهم گردد.

Reflection of Emotional Intelligence in Secondary School Teachers' Organizational Commitment (Case study: Education teachers of district 15 of Tehran)

This study aimed to investigate the relationship between emotional intelligence and organizational commitment among secondary school teachers in District 15 of Tehran during the 2023-2024 academic year. The research method was applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of implementation. The statistical population of the research included all secondary school teachers in District 15 of Tehran, totaling 1248 individuals (485 men and 763 women). Based on Cochran's formula, 295 participants (115 men and 180 women) were selected based on simple random sampling method. To collect data, the standard questionnaires of Emotional Intelligence (EQ-i) by Shoring (1996) with a reliability of 0.94 and Organizational Commitment (OCQ) by Porter (1980) with a reliability of 0.90 were used. The validity of both questionnaires was also confirmed by several expert professors. For data analysis, two levels of descriptive and inferential statistics were used via SPSS software. In the descriptive level, frequency, percentage, mean, and standard deviation indices were used, and in the inferential level, Pearson's correlation coefficient, one-way ANOVA, and multiple regression were used. The results showed that the mean organizational commitment of teachers was higher than the average of the society, while the mean emotional intelligence of teachers was lower than the average of the society. There was a significant relationship between each of the components of emotional intelligence (self-awareness, self-control, self-motivation, social skills, and social awareness) and organizational commitment. Emotional intelligence, through the four components of self-control, empathy, motivation, and social skills, can predict the organizational commitment of teachers; Therefore, it is recommended that the ground for strengthening all components of emotional intelligence of teachers be provided.

تبلیغات