کلید واژه ها: مرزگستری مرزگستر دانشگاهی پیوند صنعت و دانشگاه

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۱۷ - ۱۳۶
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۸

چکیده

هدف: هدف پژوهش طراحی الگوی مرزگستری در آموزش عالی به روش فراترکیب بود.روش پژوهش: پژوهش یک پژوهش کیفی بود و به روش فراترکیب انجام شد. جامعه مورد مطالعه پژوهش های منتشر شده سال های 2012 تا 2023 در زبان انگلیسی و سال های 1392 تا 1402 در زبان فارسی در زمینه مرزگستری در آموزش عالی در پایگاه داده های علمی Magiran, Noormagz  SID,، Taylor & Francis, Sage Wiley, Scopus, ProQuest, Emerald, Elsevier, Science Direct, DOAJ, Springer,  بود.  پس از جستجو، ارزیابی و حذف، از بین 320 مقاله درنهایت تعداد 34 مقاله به منظور تحلیل نهایی انتخاب شد. به منظور دست یابی به هدف پژوهش از الگوی هفت مرحله ای سندلوسکی و باروسو  استفاده شد. تحلیل مقالات به روش کدگذاری انجام شد. اعتباریابی یافته ها بر اساس کدگذاری شخص خبره و محاسبه ضریب کاپا انجام شد.یافته ها: مرزگستری دانشگاهی در سطح فردی و سازمانی دارای 6 بعد است. سطح سازمانی شامل: موضوعات نهادی و ساختاری مرزگستری، استراتژی های مرزگستری، نتایج مرزگستری دانشگاهی و چالش های مرزگستری و سطح فردی شامل نقش و وظایف مرزگستر دانشگاهی، شایستگی ها و ویژگی های مرزگستر دانشگاهی است.نتیجه گیری: مرزگستری دانشگاهی با تکیه بر استراتژی ها، موضوعات نهادی و ساختاری، ویژگی ها، مهارت ها و توانایی های اعضاء هیئت علمی به نتایج و پیامدهای مثبتی نظیر چابکی، انعطاف پذیری، نوآوری و تولید ایده های خلاق، افزایش سرمایه اجتماعی، گسترش استفاده از دانش علمی در تصمیم گیری منجر می شود. در این راستا، دانشگاه و اعضاء آن با چالش هایی نظیر چالش های سازمانی، چالش های فردی، درون فردی و بین فردی، چالش های بین مرزی، چالش های شغلی-نقشی مواجه هستند که با مدیریت آنها، در نهایت دانشگاه می تواند به مأموریت خود در ارتباط با صنعت و جامعه عمل نموده و بقاء خود را در عرصه رقابت با سایر دانشگاه ها حفظ نماید.   

Designing the Model of Boundary Spanning in Higher Education with Meta-synthesis Method

Objective: The aim of the research was to design a model of Boundary Spanning in the higher education using Meta-synthesis method.Methods: The research was a qualitative research and was carried out in a meta- synthesis method. The studied population is the researches published in the years 2012 to 2023 in English and in the years 1392 to 1402 in Persian in the field of Boundary Spanning in higher education in the scientific databases of Magiran, Noormagz & SID, Taylor & Francis, Sage Wiley, Scopus, ProQuest, Emerald, Elsevier, Science Direct, DOAJ, Springer. After searching, evaluating and eliminating, among 320 articles, 34 articles were finally selected for final analysis. The research was conducted using Sandelowski and Barroso's model. Analysis of articles was done by coding method. Validation of the findings was done based on expert coding and Kappa coefficient calculation.Results: Academic boundary spanning at the organizational level includes: institutional and structural issues, strategies, results and challenges, and at the individual level it includes the role and duties, competencies and characteristics of the academic boundary spanner.Conclusion: Academic boundary spanning based on strategies, institutional and structural issues, characteristics, skills and abilities of faculty members leads to positive results and consequences such as agility, flexibility, innovation and production of creative ideas. Increasing social capital leads to the expansion of the use of scientific knowledge in decision-making. So, the university and its members are facing challenges such as organizational, individual, intrapersonal and interpersonal, cross-border, job-role. By managing challenges, the university can finally fulfill its mission in relation to industry and society and maintain its survival in the field of competition with other universities.

تبلیغات