چکیده

هدف: شواهد آماری در ایران بیانگر آن است که وضعیت بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی بدتر از سایر مقاطع می باشد و در این میان وضعیت بیکاری زنان نسبت به مردان بالاتر است.  بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی راهکارهای اشتغال بانوان دانش آموخته در سه بخش خدمات، صنعت و کشاورزی و ارائه مشاغل مناسب در این بخشها در استان همدان انجام شد. روش پژوهش: در پژوهش حاضر از راهبرد پژوهش کیفی و نظریه زمینه ای استفاده شده همچنین ابزار جمع آوری اطلاعات مصاحبه بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل چهار گروه بودند: دانش آموختگان، کارفرمایان، کارشناسان و استادان دانشگاه. روش نمونه گیری به صورت هدفمند بود که با شیوه گلوله برفی به اجرا درآمد. پس از جمع آوری داده ها؛ تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل محتوای مصاحبه ها در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد. یافته ها: نتایج این تحقیق نشان داد که بانوان دانش آموخته استان همدان برای احراز مشاغل موجود در کنار کسب مهارت های اجتماعی، ارتباطی، فردی، و  تخصصی نیازمند اصلاح رویکرد موجود دانشگاه ها به سمت مهارت آموزی می باشد. همچنین اصلاح فرهنگ جامعه نسبت به اشتغال زنان، حمایت های ویژه از بانوان (حمایت های دولتی، قانونی، خانوادگی، تسهیلاتی و بانکی) تسریع بخش و تسهیل کننده شرایط ورود بانوان به بازار کار می باشند. نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده از جمله مشاغل مناسب برای بانوان دانش آموخته می توان مشاغل زیر را پیشنهاد کرد: خدمات آموزشی و تحقیقاتی، خدمات الکترونیکی و کامپیوتری، خدمات تبلیغاتی و بازاریابی، صنایع دستی صنایع کوچک مثل فرش و سفال،  صنایع نساجی و پوشاک، صنایع بسته بندی، کشت گیاهان دارویی، تاسیس گلخانه، فراوری و تهیه محصولات جانبی کشاورزی و دامی.

Strategies for Graduates' Women Employment to Qualify for Service, Industry and Agriculture Sectors, Using a Grounded Theory Approach (Case of Hamedan Province)

Objective: Statistical evidence in Iran shows that the unemployment status of university graduates is worse than other degrees, and among them, the unemployment status of women is higher than men. The main purpose of this study was to investigate the employment strategies to provide women graduates in three sectors of service, industry and agriculture and to identify suitable jobs in these sectors in Hamedan province. Methods: A qualitative research approach by using grounded theory strategy has also been used in this study. The data collection was preceded during interview protocol. The research population included four groups of university professors, graduates, employers and experts on employment issues. The sampling method was purposeful and performed by snowball method. After data collection, data analysis was conducted using content analysis of interviews during three open, axial, and selective coding stages. Results: The results of this study showed that the graduates of Hamadan province need skills such as social, communication, personal, and specialized skills, along with needs to shift the existing approach of universities into skill-based training. Also, changing society's culture about women's employment, special supports from women (government, legal, family, facilities and banking) are accelerating and facilitating women's entry into the labor market. Conclusion: According to the results, the following are some of the suitable jobs for graduated women: educational & research services, electronic & computer services, advertising & marketing services, small industries such as carpets and ceramics, textile and garment industries, packaging industries, farming medicinal plants, establishment of greenhouses, processing of agricultural and livestock products.

تبلیغات