تببین الگوی گردشگری الکترونیکی ورزشی در استان کرمانشاه بر پایۀ نظریۀ داده بنیاد (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقدمه: امروزه گردشگری الکترونیک به دلیل همگام کردن گردشگری با فناوری اطلاعات، یکی از مؤلفه های اساسی در توسعه این صنعت به شمار می رود. ازاین رو تحقیق حاضر به تبیین الگوی گردشگری الکترونیکی ورزشی در استان کرمانشاه بر پایه نظریه داده بنیاد می پردازد.روش پژوهش: روش تحقیق کیفی (نظریه داده بنیاد) بود. ابزار جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه عمیق و نیمه ساختارمند بود. پس از انجام 11 مصاحبه با متخصصان در زمینه گردشگری الکترونیک و ورزش با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، کدها به حد اشباع نظری رسیدند. تجزیه وتحلیل داده ها به صورت همزمان و با استفاده از رویکرد سیستماتیک صورت گرفت.یافته ها: از مجموع مصاحبه هایی که با نمونه های تحت بررسی انجام گرفت، 88 کد باز به دست آمد که در قالب 19 کد محوری و 5 کد گزینشی عوامل علی (جذاب بودن برای گردشگران، راحت تر بودن، پیشایندهای روانی و جاذبه های گردشگری استان)، زمینه ای (تأکید دوستان و خانواده، تجربیات دیگران و قابلیت های وب سایت)، مداخله گر (ضعف های امنیتی، ضعف های مدیریتی و دولتی و ویژگی های فردی)، راهبردها (راهبردهای تبلیغاتی، توسعه زیرساخت ها، ارائه تخفیف، راهبردهای مدیریتی و توسعه گردشگری الکترونیک ورزشی) و پیامدها (افزایش ارتباطات گردشگران، توسعه اقتصادی، کاهش هزینه ها و راحت تر شدن سفر) دسته بندی شدند.نتیجه گیری: تبلیغات مناسب، توسعه زیرساخت ها، ارائه تخفیف، بهبود مدیریت و توسعه در زمینه گردشگری ورزشی الکترونیک، افزایش ارتباطات گردشگران، توسعه اقتصادی، کاهش هزینه ها و راحت تر شدن سفر را در پی دارد.Explaining the Pattern of E-Sports Tourism in Kermanshah Province based on Grounded Theory
Introduction: Nowadays, electronic tourism is considered one of the basic components in the development of this industry due to synchronizing tourism with information technology, therefore, the present research explains the pattern of electronic sports tourism in Kermanshah province based on Grounded theory.Methods: The research method was qualitative (grounded theory). The data collection tool was through in-depth and semi-structured interviews. After conducting 11 interviews with experts in the field of e-tourism and sports using the purposive sampling technique, the codes reached theoretical saturation. Data were analyzed simultaneously using the Systematic approach.Results: In total, 88 open codes were obtained from the interviews that were conducted with the samples under investigation, in the form of 19 axial codes and 5 selective codes of causal factors (being attractive to tourists, being more comfortable, psychological outcomes and tourism attractions of the province), contextual (emphasizing friends and family, other people's experiences and website capabilities), interventionist (security weaknesses, management and government weaknesses, and individual characteristics), strategies (advertising strategies, infrastructure development) , providing discounts, management strategies and development of e-sports tourism) and consequences (Increasing tourist communication, economic development, cost reduction and travel convenience) were categorized.Conclusion: Adequate advertising, development of infrastructures, offering discounts, and improving management and development electronic sports tourism lead to increasing tourist communication, economic development, reducing costs and making travel more accessible.