آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

زمینه و هدف: ازآنجاکه تخریب از عوامل برهم زننده انتظام اجتماعی است، این پژوهش با هدف بررسی تأثیر برخی عوامل اجتماعی در گرایش به تخریب اموال عمومی در بین دانش آموزان دبیرستانی شهر دزفول انجام شده است. روش: این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی بوده که روش پیمایش مقطعی در آن مورد استفاده قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش، شامل ۸۲۳۸ دانش آموز دبیرستانی شهر دزفول در سال تحصیلی ۱۴۰۲ بود که با استفاده از جدول لین، تعداد ۴۰۰ نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شدند. نمونه گیری به شیوه تصادفی طبقه ای چندمرحله ای انجام گرفت. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه پژوهشگر ساخته استفاده شد؛ و اعتبار آن از طریق اعتباریابی صوری حاصل شد؛ و داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار  spssو آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام و تحلیل مسیر مورد سنجش قرار گرفت. یافته ها: مقدار همبستگی پیرسون بین متغیر وابسته (گرایش به تخریب) با متغیرهای احساس بیگانگی، احساس نابرابری و پایگاه اجتماعی اقتصادی، به ترتیب ۵۲/۰، ۳۲/۰، ۶۱/۰-، به دست آمد و همه فرضیه ها با سطح معناداری کمتر از ۵ درصد مورد تأیید قرار گرفت. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که این متغیرها درمجموع ۱۸ درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کردند (۱۸۱/۰=۲R). همچنین آزمون تحلیل مسیر نیز نشانگر آن بود که این متغیرها علاوه بر تأثیر مستقیم، به صورت غیرمستقیم نیز بر متغیر وابسته تأثیر داشته اند. نتیجه گیری: بین عوامل اجتماعی (احساس بیگانگی، نابرابری و پایگاه اجتماعی اقتصادی) و گرایش به خرابکاری اموال عمومی توسط دانش آموزان دبیرستانی رابطه مستقیم وجود دارد؛ بنابراین، برای کاهش رفتار مخرّب باید به متغیرهای موردنظر مطابق با پیشنهاد های پژوهش توجه شود تا درنتیجه نظم اجتماعی جامعه افزایش یابد.

Investigating the Relationship between Social Factors and the Tendency to Destroy Public Property among High School Students in Dezful City

Background and objectives: Since vandalism is one of the factors that disrupt social order, this research was conducted with the aim of investigating the effect of some social factors on the tendency to destroy public property among high school students in Dezful city. Methodology: This research is descriptive-analytical in which cross-sectional survey method has been used. The statistical population of the research included 8,238 high school students of Dezful city in the academic year of 2023, and the number of 400 people was determined as the sample size using the Lane Table. Sampling was done in a multi-stage stratified random method. A researcher-made questionnaire was used to collect data; and its validity was obtained through face validity. The collected data were evaluated using SPSS software and Pearson's correlation test, stepwise regression and path analysis. Findings: The value of Pearson correlation between the dependent variable (tendency to destruction) and the variables of sense of alienation, feeling of inequality and socio-economic base was obtained as 0.52, 0.32, and -0.61, respectively, and all the hypotheses were confirmed at a significant level of less than 5%. The results of stepwise regression analysis also showed that these variables explained a total of 18% of changes in the dependent variable (R=0.181). Also, the path analysis test showed that these variables had an indirect effect on the dependent variable in addition to direct effect. Results: There is a direct relationship between social factors (sense of alienation, inequality and socio-economic base) and the tendency to vandalize public property by high school students. Therefore, in order to reduce destructive behavior, attention should be paid to the desired variables in accordance with the research proposals, so as a result, the social order of the society will increase.

تبلیغات