تأثیر تمرینات ورزشی آمیخته به گیمیفیکیشن بر افزایش انگیزه شرکت در کلاس های ورزشی (مورد مطالعه کارکنان کتابخانه های عمومی استان تهران) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: امروزه اهمیت سلامتی و بهره وری کارکنان سازمان ها برای هیچکس پوشیده نیست. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی تمرینات ورزشی آمیخته به گیمیفیکیشن بر افزایش انگیزه شرکت در کلاس های ورزشی کارکنان کتابخانه های عمومی استان تهران است.روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها نیمه تجربی است. آزمودنی ها به دو گروه آزمایش و کنترل، هرکدام به تعداد 20 نفر تقسیم گردیدند. تجزیه و تحلیل داده ها به روش تحلیل کوواریانس صورت گرفت. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه انگیزه مشارکت در ورزش گیل و دیگران (1983) بود. جامعه آماری شامل کارکنان مرد کتابخانه های عمومی شهر تهران بود که 40 نفر از آن ها به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب گردیدند. برای توصیف داده ها از شاخص آماری فراوانی، درصد فراوانی و همچنین در بخش آمار استنباطی از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف جهت بررسی توزیع طبیعی داده ها استفاده شد. برای بررسی تجانس واریانس آزمون لون به کار گرفته شد و تجزیه و تحلیل داده ها و مقایسه میانگین گروه های آزمودنی از آزمون یونیوریت (تحلیل کوواریانس) با استفاده از نرم افزار SPSS19 انجام شد.یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش می توان اذعان داشت که تمرینات ورزشی آمیخته به گیمیفیکیشن تأثیر معنی داری بر انگیزه، موفقیت، آمادگی ایجاد شده، تخلیه انرژی و گروه گرایی کارکنان کتابخانه های عمومی داشته و میزان تأثیر این فعالیت ها بر هر یک از این مؤلفه ها به ترتیب 25، 12، 24، 29 و 35 درصد است که سبب تغییر کل واریانس مؤلفه ها شده است.نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، می توان نتیجه گرفت که ادغام تمرینات ورزشی با گیمیفیکیشن در کلاس های ورزشی کارکنان کتابخانه های عمومی استان تهران، به طور معنی داری بر انگیزه، موفقیت، آمادگی ایجاد شده، تخلیه انرژی و گروه گرایی تأثیر مثبتی دارد.The Impact of Gamified Exercise Activities on Increasing Motivation for Participation in Sports Classes: A Case Study of Public Library Staff in Tehran Province
Objective: Today, the importance of the health and productivity of organizational employees is undeniable. In this regard, the present study aims to investigate the impact of exercise activities combined with gamification on increasing motivation for participation in sports classes among public library staff in Tehran Province.Methodology: The research hypotheses were assessed using a semi-experimental method and covariance analysis with a 95 percent confidence level. After eliminating the impact of the pre-test variable and considering the calculated F coefficient, a noteworthy distinction in the adjusted averages of preparedness dimension scores emerged in the post-test phase among members of the "proof and test" group (P>0.05). Consequently, based on the findings derived from the data analysis, it can be inferred that the integration of sports exercises with gamification significantly influences the motivation, success, preparedness, energy levels, and group orientation of public library employees. The impact on each of these aspects is in the order of 25, 12, 24, 29 and 35 percent, respectively, resulting in a modification of the total variance of these components.Findings: The research hypotheses were assessed using a semi-experimental method and covariance analysis with a 95 percent confidence level. After eliminating the impact of the pre-test variable and considering the calculated F coefficient, a noteworthy distinction in the adjusted averages of preparedness dimension scores emerged in the post-test phase among members of the "proof and test" group (P>0.05). Consequently, based on the findings derived from the data analysis, it can be inferred that the integration of sports exercises with gamification significantly influences the motivation, success, preparedness, energy levels, and group orientation of public library employees. The impact on each of these aspects is in the order of 25, 12, 24, 29 and 35 percent, respectively, resulting in a modification of the total variance of these components.Conclusion: According to the results obtained from the research, it can be concluded that the integration of sports exercises with gamification in the sports classes of public libraries in Tehran province has a significant positive effect on motivation, success, preparedness, energy discharge, and group orientation. This combination not only increases the motivation for sports participation and increases coordination and cooperation in teams, but also contributes to organizational success by improving the personal performance of individuals. Promoting sports activities through gamification encourages employees to participate more actively in sports classes. As a result, gamification along with sports exercises in public libraries in Tehran province can significantly improve various aspects of job productivity and thus this combination can be used as a comprehensive strategy to improve physical, mental, and organizational conditions.