آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۷

چکیده

هدف: با وجود دلایل قوی که برای استفاده از مدیریت دانش به منظور بهبود عملکرد سازمانی وجود دارد، موانع مختلفی برای پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان ها به چشم می خورد؛ بنابراین، پژوهش حاضر با هدف پیاده سازی فرآیند مدیریت دانش در سازمان امور عشایری ایران انجام شده است. روش: این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی، مبتنی بر روش ترکیبی تاپسیس و معادلات ساختاری و جامعه آماری آن، شامل کلیه کارکنان سازمان امور عشایری ایران در سال 1398 است. حجم نمونه نیز طبق فرمول کوکران 302 نفر، به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای در تحلیل استفاده شده است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه 60 گزینه ای بهره گرفته شد که پس از اعمال روش تاپسیس 24 شاخص که میانگین لازم جهت ورود به مدل را دریافت ننمودند از مدل حذف شدند. پرسشنامه 36 گزینه ای به تأیید خبرگان و روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن ها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، نرم افزار SmartPLS برای مدل یابی معادلات ساختاری به کار گرفته شد. یافته ها: برای تحلیل داده های پژوهش، از آزمون های تحلیل عامل تأییدی با نرم افزار SmartPLS استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ، محاسبه و مناسب ارزیابی شد. یافته ها نشان داد که مدل الگویی ساخته شده، یازده بعد را می سنجد. پژوهش نشان داد، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، انگیزش و عامل فنی بر مدیریت دانش تأثیر مثبت و معنی داری دارد. نتیجه گیری: برای پیاده سازی فرآیند مدیریت دانش در سازمان امور عشایری ایران عوامل، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، انگیزش و عامل فنی کارساز بوده و در این بین می بایست از عامل اجتماعی به عنوان متغیر میانجی بهره جست.  

Presenting a Model for Implementing Knowledge Management Process in Iranian Nomads Affairs Organization

Objective: Despite the strong reasons for using knowledge management to improve organizational performance, there are various obstacles to implementing knowledge management in organizations. Therefore, the present study was conducted with the aim of implementing the knowledge management process in the Nomads Affairs Organization of Iran. Methodology: This descriptive-survey study is based on the combined method of TOPSIS and structural equations, and its statistical population includes all employees of the Nomads Affairs Organization of Iran in 1398 (2018). The sample size was 302 people according to Cochran's formula; stratified random sampling method was used in the analysis. To collect data, a 60-item questionnaire was used, which after applying the TOPSIS method, 24 indicators that did not receive the required average to enter the model were removed from the model. The 36-item questionnaire was approved by experts and the validity of the structure was confirmed by confirmatory factor analysis and their reliability was calculated using Cronbach's alpha coefficient. To analyze the data, SmartPLS software was used to model the structural equations. Findings: The research findings showed that organizational culture, organizational structure, motivation, and technical factor have a positive and significant effect on knowledge management. Conclusion: To implement the knowledge management process in the Nomads Affairs Organization of Iran, the factors "organizational culture", "organizational structure", "motivation", and "technical" are effective and in the meantime, the "social factor" should be used as a mediating variable. By increasing the organizational culture among employees, knowledge management can more easily go through the implementation and execution stages. Considering the effect of the variable of organizational structure on knowledge management and also in order to achieve the goals and mission of the organization, it is necessary for senior managers to organize and select the appropriate structure of knowledge management. According to the research results, the motivation variable has a higher score and this means that managers try to create more trust and motivation in employees. The results showed that the IT variable has a direct effect on the implementation of knowledge management. Given the impact of staff on the implementation of knowledge management is necessary; Recruit employees with high knowledge and expertise to add new knowledge to the knowledge within the organization. Considering the effect of social factor as a mediating variable on knowledge management and also in order to achieve the goals and mission of the organization, it is necessary to strengthen social capital and mutual trust among their employees. Organizational investment in the development of social capital, through effective communication training, improving the communication process and interactions between employees and managers inside and outside the organization, creating a culture of cooperation, mutual trust and teamwork, all contribute to the development of social organization. And it will accelerate the movement of the organization towards an innovative and learning organization.

تبلیغات