آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۲

چکیده

در این مطالعه به شیوه اخلاق کاربردی، فضایل و رذایل اخلاق کاربردی برخورد کارفرمایان با کارگران (اعم از کارگر اصطلاحی شامل کارمند و هر نیروی کار زیردست) در دو بخش مجزا بیان می گردد. در تاریخ کار و کارگری برخورد کارفرمایان با نیروی کار زیر دست خود اعم از کارگر اصطلاحی و کارمند و برده و خدمتکار و مانند آن با دو روش برخورد ضد اخلاقی و ضد انسانی و یا برخورد اخلاقی و انسانی بوده است. در سیره پیامبر و ائمه هدی -علیهم السلام- و فحاوی متون اخلاق اسلامی – به خلاف روش برخورد ضد اخلاقی و ضد انسانی- همواره بر حفظ و بالابردن کرامت انسانی کارگاران تأکید داشتند. بوسیدن دست کارگر، غذا خوردن با آنان، دوری از سرزنش آنان و بکار بردن عناوین احترام آمیز برای آنان از نمونه های این مسئله مهم است. به دوش گرفتن بخشی از وظایف کارگران، شتاب در پرداخت حقوق کارگر، در نظر داشتن ویژگی های جسمی کارگران، بخشش خرابکاری های احتمالی کارگر، واکنش نیکوتر به نیکی کارگر، تخفیف مجازات کارگر، رعایت نکات روان شناختی در پرداخت مزد کارگر، احترام به کارگر، رعایت ساعت کار کارگر، تقسیم کار، بستن قرار داد و تعیین ساعات کار و دستمزد، برخورد مناسب همراه با فروتنی و نرم خویی و امنیت معیشتی در دوره از کارافتادگی از فضایل اخلاقی برخورد با کارگران است که در سیره اولیاء دین و کتب اخلاقی به آن تصریح شده است.

Applied ethics of dealing between employers and workers

In this study, in the manner of applied ethics, the virtues and vices of applied ethics of employers' dealings with workers (both conventional workers including employees and any subordinate workforce) are expressed in two separate parts. In the history of work and labor, employers have dealt with the workforce under their control, including term workers and employees, slaves and servants, and the like, with two methods of anti-ethical and inhumane treatment or ethical and humane treatment. In the biographies of the Prophet and Imams Huda (peace be upon him) and Fahawi in the texts of Islamic ethics, contrary to the anti-ethical and anti-human approach, they always emphasized on preserving and enhancing the human dignity of workers. Kissing workers' hands, eating with them, avoiding blaming them and using respectful titles for them are important examples of this issue. Taking part of the duties of the workers, hastening the payment of the workers' wages, taking into account the physical characteristics of the workers, forgiving the possible vandalism of the worker, reacting better to the kindness of the worker, reducing the punishment of the worker, observing the psychological points in paying the worker's wages, respecting the worker, observing the hours. Workers' work, division of labor, making contracts and determining working hours and wages, proper treatment with humility and gentleness, and livelihood security during the period of disability are among the moral virtues of dealing with workers, which are specified in the lives of religious leaders and moral books. .

تبلیغات