آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۲

چکیده

در جهان امروز که با پژوهش های مختلف زیادی در حوزه های گوناگون علمی به خصوص در حوزه کارآفرینی صورت می پذیرد، مواجهه معناگرایانه با یک خروجی قابل مشاهده و عینی و کاربردی برای حل چالش های بشری کار دشواری است. یکی از این حوزه ها نگرش فرهنگی کارآفرینی است که به صورت یک هدف مشخص توسط متغیرهای دیگر می تواند بر توسعه کارآفرینی اجتماعی در بین زنان تأثیر بگذارد. به دلیل تعدد مطالعات، در این پژوهش پاسخ خود را در برآیندی علمی از نتایج این پژوهش ها می بینیم. همچنین به علت گستردگی حوزه مطالعاتی یعنی حوزه کارآفرینی زنان، در یک مرور نظام مند با بهره گیری از نرم افزار cma2 پژوهش های کمی دیگر به صورت جامع تحلیل و بررسی می شود. براین اساس در پژوهش حاضر، جامعه آماری 1547 مقاله جست وجوشده مرتبط با موضوع از سال 2020 تا 2010 است که 305 مقاله از میان آن ها غربال و از این تعداد با رعایت پروتکل استاندارد، 17 مقاله وارد سبد تحلیل شدند. این سبد تحلیل به مقادیری قابل قیاس و تجمیع که اندازه اثر خوانده می شود، تبدیل شده است. نتایج فرضیه تأثیر نگرش فرهنگی بر توسعه کارآفرینی اجتماعی زنان حاکی از این است که براساس مقدار اندازه اثر (345/1) بین نگرش فرهنگی و توسعه کارآفرینی اجتماعی زنان تأثیر مثبت و معناداری وجود دارد که طبق تفسیر اندازه اثر کوهن، قوی تلقی می شود. درنهایت نتایج این پژوهش می تواند در حوزه کسب وکارهای کارآفرینانه و جامعه شناسی مورد استفاده قرار گیرد.

An Examination of the Meta-Analysis of the Influence of Cultural Attitude on the Formation of Women's Social Entrepreneurship

In today's world, where various scientific researches, particularly in the field of entrepreneurship, are taking place at a high rate, a meaningful engagement with observable, tangible, and practical outcomes for solving human challenges is challenging. One of these areas is the cultural approach to entrepreneurship, which, as a specific goal, can influence the development of social entrepreneurship among women through other variables. However, due to the multitude of studies, the researcher derives their findings scientifically from the results of these researches. Additionally, considering the broad field of cultural entrepreneurship studies, namely women's entrepreneurship, the researcher systematically analyzes and reviews the quantitative research of other researchers in a comprehensive manner using CMA2 software. Based on this model, the total number of relevant articles searched on this topic from 2010 to 2021 is 1547 articles. Out of this number, 305 articles were selected, and following the standard protocol, 17 articles were included in the analysis basket. This analysis basket has been transformed into comparable and aggregable values, with effect size being a crucial measure in interpreting the results. The results indicate a positive and significant impact of cultural attitudes on the development of women's social entrepreneurship, and the effect size is perceived as a strong influence according to Cohen's interpretation. Ultimately, the results of this research can be utilized in the field of entrepreneurial businesses and sociology.

تبلیغات