آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۹

چکیده

با ورود به عصر جدید و توسعه اقتصاد دانش محور، کارآفرینی به عنوان عاملی اساسی در توسعه اقتصادی کشورها شناخته می شود. از این رو، هدف این پژوهش، بررسی تاثیر انواع هویت اجتماعی کارآفرینانه دانشجویان بر نیت کارآفرینی ایشان، با درنظرگرفتن نقش میانجی خودکارآمدی کارآفرینی و با بهره گیری از روش معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری، دانشجویان دختر و پسر دانشگاه فنی وحرفه ای ارومیه در سال تحصیلی 1399- 1400 بود که واحدهای کارآفرینی را در مجموعه دروس خود گذرانده بودند و پرسشنامه های استاندارد نیت کارآفرینی لینان و چن (2009)، خودکارآمدی کارآفرینی دی نابل و همکاران (1999) و پرسشنامه هویت کارآفرینانه زیگر و همکاران (2016)، به صورت سرشماری در اختیار کلیه دانشجویان قرارگرفت. نهایتا تعداد 267 پرسشنامه به عنوان نمونه بررسی شد. نتایج حاکی از آن بود که بین هویت اجتماعی کارآفرینانه دانشجویان در دو بعد هویت داروینی و رسالت نگر با نیت کارآفرینی آن ها رابطه مثبت و معناداری برقرار است (p<0.05) و خودکارآمدی کارآفرینی در این رابطه نقش واسطه ای دارد (p<0.001). از این رو توصیه می شود که در ارائه آموزش های کارآفرینی و نیز در سیاست گذاری های این حیطه، مطابقت این آموزش ها با سبک هویت اجتماعی دانشجویان به منظور افزایش بهره وری کارآفرینی در ایشان، مورد توجه قرار گیرند.

The Relationship between Entrepreneurial Social Identity and Entrepreneurial Intention: The Mediating Role of Entrepreneurial Self-Efficacy

In the dawn of this new era and the development of knowledge-based economy, entrepreneurship has been recognized as a fundamental factor in the economic progress of countries. Hence, the aim of this research was to investigate the impact of students' entrepreneurial social identity on their entrepreneurial intention, considering the mediating role of entrepreneurial self-efficacy, using the structural equation method. The statistical population of this research was male and female students of Urmia Technical and Vocational University in the academic year 1399-1400, who had completed entrepreneurship units in their courses. As a census, Linan and Chen's (2009) standard entrepreneurial intention questionnaire, Di-Nabel et al.'s (1999) entrepreneurial self-efficacy questionnaire, and Zeiger et al.'s (2016) entrepreneurial identity questionnaire were administered to all students. Finally, 267 questionnaires were examined as a sample. The results indicated that there exists a statistically significant positive relationship between the entrepreneurial social identity of the students in both dimensions of Darwinian identity and Missionarie identity and their entrepreneurial intention (p < 0.05). Furthermore, it was found that entrepreneurial self-efficacy plays a mediating role in this relationship (p < 0.001). Therefore, it is recommended that in providing entrepreneurship trainings and also in the related policies, the compatibility of these trainings with students’ social identity style should be taken into consideration in order to increase their entrepreneurial productivity.

تبلیغات