آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۶

چکیده

فناوری بلاک چین یکی از امیدوارکننده ترین فناوری های قرن حاضر است که پتانسیل ایجاد تغییرات اساسی در مدل های کسب وکار در طیف گسترده ای از صنایع را دارد. پژوهش حاضر به دنبال شناسایی پیشایندهای توسعه بازاریابی دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاک چین از دیدگاه متخصصین بازاریابی در صنعت هوانوردی است.این پژوهش از نظر جهت گیری کاربردی و از منظرفلسفی اثبات گرایانه است که با استفاده از روش آمیخته کیو انجام شده است. در این مطالعه نخست با مرور ادبیات و مصاحبه نیمه ساختاریافته پیشایندهای توسعه بازاریابی دیجیتال مبتنی برفناوری بلاک چین استخراج و با کمک خبرگان، عوامل نهایی مشخص گردید؛ سپس این عوامل در قالب کارت های کیو در اختیار 22 نفر از متخصصین و خبرگان بازاریابی در صنعت هوانوردی که به صورت هدفمند انتخاب شدند قرار گرفته و در نهایت دیدگاه آنان با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی تحلیل گردید.مشارکت کنندگان در این پژوهش دارای 6 دیدگاه مختلف بوده و الگوهای ذهنی آنان براساس متغیرهای بازار، عوامل داخلی، محتوایی، فناورانه، عوامل انسانی و محیطی دسته بندی شده است.نتایج این پژوهش بینش مفیدی را به مدیران و تصمیم گیران در صنعت هوانوردی داده تا با شناخت این عوامل بتوانند بازاریابی دیجیتال را در شرکت های هواپیمایی تقویت نموده و آن را توسعه دهند.

Identifying and ranking the antecedents of digital marketing development based on blockchain technology (case: aviation industry)

Blockchain technology is one of the most promising technologies of this century that has the potential to bring about fundamental changes in business models in a wide range of industries. The current research seeks to identify the antecedents of the development of digital marketing based on blockchain technology from the point of view of marketing experts in the aviation industry.This research is practical in terms of orientation and positivist from a philosophical point of view, which was carried out using a mixed method.,In this study, the antecedents of the development of digital marketing based on blockchain technology were first extracted by literature review and semi- structured interviews, and with the help of experts, the final factors were identified;Then, these factors in the form of Q cards were provided to 22 marketing experts in the aviation industry who were selected purposefully and finally their views were analyzed using exploratory factor analysis.The participants in this research have 6 different views and their mental patterns are categorized based on market variables, internal, content, technological, human and environmental factors.The results of this research have given useful insight to managers and decision makers in the aviation industry, so that by knowing these factors, they can strengthen and develop digital marketing in airline companies.

تبلیغات