آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۶

چکیده

پیشرفت در فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی در سال های اخیر و تولید حجم زیاد داده در وب 2، منجر به شکل گیری رویکرد جدیدی از همگرایی دو حوزه علمی هوش کسب وکار و تحلیل رسانه اجتماعی شده که برخی محققان آن را هوش کسب وکار اجتماعی یا به عبارتی هوش کسب وکار مبتنی بر تحلیل رسانه اجتماعی نامیده اند. گسترش مطالعات و زمینه های مطالعاتی، فرصت مناسبی را برای بررسی، ادغام و خلاصه سازی مطالعات قبلی فراهم نموده است. این پژوهش باهدف شناسایی توانمندی های حاصل از همگرایی هوش کسب وکار و رسانه اجتماعی و شناخت نقشه دانشی آن، از روش مطالعه کتاب شناختی مطالعات استخراج شده تا سال 2022 و تحلیل روند موضوعات، گراف تاریخی استنادات و شبکه هم رخدادی کلمات استفاده کرده است. نتایج پژوهش نشانگر تغییر ماهیت مطالعات هوش کسب وکار به سمت تحلیل کلان داده رسانه اجتماعی و تلفیق توانمندی های تحلیل، راهبردی و مدیریتی در هوش کسب وکار با توان بازاریابی، ارتباطات و شبکه سازی در رسانه اجتماعی است. پنج دسته توانمندی بازاریابی اجتماعی، تحلیل داده، دانشی، ارتباطات و توانمندی تحول آفرین برای هوش کسب وکار اجتماعی شناسایی شده است. باتوجه به نقش هوش کسب وکار اجتماعی در توانمندسازی سازمان ها در عصر دیجیتال، به ویژه در کسب وکارهای مرتبط با اهداف بازاریابی و نوآوری، به کسب وکارها توصیه می شود تا خود را با این تکنولوژی و توانمندی های حاصل از آن مجهز سازند.

The Evolution Path of Business Intelligence & social media Capabilities

The evolution of information technology, artificial intelligence, and large volumes of data in web2, led to the formation of a new approach from the convergence of two scientific fields of business intelligence (BI) and social media analysis (SMA), which is called social business intelligence (SBI) with some researchers. Growing the number of studies in BI and SMA and the explosion of information, required coherence, integration and summary to knowledge extraction. The purpose of this paper is to recognize the capabilities that are the result of the two scientific field convergence. The bibliometric methods have been used to analyze publications tile 2022 and map the topics trend, historical graph, co-occurrence network and knowledge map of social business intelligence capabilities. The results indicate that the nature of business intelligence studies changes toward the analysis of big social media data and integration of analytical and managerial capabilities in BI with the power of marketing, communication and networking in SM. Also, five clusters of social marketing capability, data analytic capability, knowledge capability, communication capability, and transformational capability have been identified for SBI. About the role of SBI in empowering organizations in the digital era, especially in business related to marketing and innovation goals, it is recommended to equip organizations with this technology and its capabilities.

تبلیغات