دلالت های نظریه پیچیدگی برای برنامه درسی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف مقاله، تبیین دلالت های نظریه پیچیدگی در برنامه درسی است. نظریه پیچیدگی با تکیه بر مبانی فیزیک کوانتومی بیان می کند که در یک سیستم پیچیده نمی توان چیزی را از قبل پیش بینی کرد. در این پژوهش، به منظور استخراج دلالت های نظریه پیچیدگی برای برنامه درسی از روش سندکاوی و تحلیل محتوای مقوله ای استفاده شد. 45 منبع مرتبط با موضوع، به عنوان نمونه پژوهش بر اساس نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابتدا با توجه به سؤالات پژوهش، منابع مرتبط، مطالعه شده و متون، استخراج شدند؛ سپس یافته ها کدگذاری، طبقه بندی و تحلیل و تفسیر شدند. یافته های پژوهش، ویژگی های نظریه پیچیدگی، کاربردهای نظریه پیچیدگی در تعلیم و تربیت و برنامه درسی، ویژگی های برنامه درسی پیچیده، و رویکرد برنامه درسی متناسب با نظریه پیچیدگی را تبیین کرد و نشان داد نظریه پیچیدگی دارای ویژگی هایی مانند بازخورد مثبت، سازگاری و انطباق، آشفتگی، خود تحلیلی، ارتباط، خودسازماندهی، اثر پروانه ای، خود تعادلی، جاذبه های نا آشنا، و غیرخطی بودن است. بر اساس نظریه پیچیدگی، آن نوع برنامه درسی می تواند فرد را برای مواجه شدن با تغییر و تحول و زندگی در دنیای پیچیده آماده کند که خودش هم پیچیده باشد؛ برنامه درسی بر اساس سیستم های انطباقی پیچیده، بر اصولی چون روییدنی بودن، خود سازماندهی، بازخورد، تعامل، روابط دوسویه و چندسویه، همیاری، ارتباط، و نظم بدون کنترل، تأکید دارد. برنامه درسی روییدنی می تواند به خلق سازمان های یادگیرنده کمک کند. با خلق سازمان های یادگیرنده، یادگیرندگان، این توانایی را کسب می کنند که در برابر تغییر، پیچیدگی و عدم اطمینان، واکنش مناسبی از خود نشان داده و خود را مدیریت کنند.Prioritizing Effective Factors on the Effectiveness of Internship Course at Farhangian University
The main purpose of this paper was to explain the implications of complexity theory for curriculum. Complexity theory based on the basics of quantum physics, states that complex systems can not be predicted anything before. In this study, the methodology of document mining and categorical content analysis was used to extract the implications of complexity theory for the curriculum. 45 related sources were selected as the research sample based on purposive sampling. First, according to the research questions, related sources were studied and texts were extracted. The findings were then coded, classified, analyzed, and interpreted. The research findings explained the characteristics of complexity theory, the applications of complexity theory in education and curriculum, the characteristics of complex curriculum, and the curriculum approach appropriate to complexity theory. The findings explained complexity theory has features such as positive feedback, adaptability, and adaption, chaos, self-analytical, communication, self-organization, the butterfly effect, self-balancing, unfamiliar attractions, and non-linearity. Based on the complexity theory, only the type of Curriculum can prepare a person to deal with change and evolution and live in a complex world that itself is complex; a curriculum based on complex adaptive systems, are emphasizes the principles such as emergent, self-organization, feedback, interaction, interactive and multi-directional relationships, collaboration, communication, and order without control. An emergent curriculum can help to create learner organizations. Through creating learner organizations, learners gain the ability to show appropriate reactions against change, complexity, and uncertainty, and to be able to manage theirs.