مدل یابی ترس از شکست بر اساس خودانتقادگری، طرح واره های ناسازگار اولیه و ادراک شایستگی با میانجی گری اضطراب رقابتی در دانش آموزان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف ازآنجا این پژوهش مدل یابی ترس از شکست بر اساس خودانتقادگری، طرح واره های ناسازگار اولیه و ادراک شایستگی با میانجی گری اضطراب رقابتی در دانش آموزان دختر متوسطه دوم بود که با روش همبستگی از نوع مد ل یابی معادلات ساختاری انجام گرفت. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر دوم متوسطه شهر شیراز بود که تعداد آن ها در بازه زمانی پژوهش، 7420 دانش آموز بود. در این پژوهش حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، 361 مشارکت کننده تعیین شد. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه های ارزیابی ترس از شکست کانروی (2002)، سطوح خودانتقادی تامپسون و زاروف (2004)، طرح واره ناسازگار اولیه یانگ (1998)، ادراک شایستگی هارتر (1982) و اضطراب رقابتی ایلی نویز (1990) استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها از طریق نرم افزار AMOS 18 انجام گرفت. نتایج نشان داد که خودانتقادگری علاوه بر تأثیر مستقیم با میانجی اضطراب رقابتی با ترس از شکست رابطه مثبت و غیرمستقیم دارد (23/0= B). همچنین، طرح واره های ناسازگار اولیه علاوه بر تأثیر مستقیم با میانجی اضطراب رقابتی با ترس از شکست رابطه مثبت و غیرمستقیم دارد (21/0= B). در نهایت ادراک شایستگی علاوه بر تأثیر مستقیم با میانجی اضطراب رقابتی با ترس از شکست رابطه منفی و غیرمستقیم دارد (26/0-= B). با توجه به یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که اضطراب رقابتی می تواند رابطه ی مثبت بین خودانتقادگری و طرح واره های ناسازگار اولیه با ترس از شکست دانش آموزان را افزایش دهد و از طرف دیگر رابطه ی منفی بین ادراک شایستگی و ترس از شکست دانش آموزان را کاهش دهد.Modeling fear of failure based on self-criticism, maladaptive schemas and Perceived Competence mediated by competitive anxiety in adolescent students .
The aim of this study was to modelling fear of failure based on self-criticism, maladaptive schemas and perceived competence mediated by competitive anxiety in high school girls student, conducted by correlational model and SEM. The statistical population included the adolescent girl students of the secondary school in Shiraz city, whose number in the study period was 7420 student. In this study, 361 participate were selected based on Cochran's formula. In order to collect data was used Conroy (2002) Fear of Performance Fear Assessment Questionnaire, Thompson & Zuroff (2004) Self-Critical Level Questionnaire, Young Schema Questionnaire (1998), Harter Competence Perception Questionnaire (1982) and Competitive Anxiety Questionnaire Illinois (1990). Data analysis was performed using AMOS 18 software. The results showed that self-criticism in addition to a direct effect mediated by competitive anxiety has a positive and indirect relationship with fear of failure (B = 0.23). Also, maladaptive schemas, in addition to having a direct effect on competitive anxiety mediation, have a positive and indirect relationship with fear of failure (B = 0.21). Finally, in addition to the direct effect mediated by competitive anxiety, the perception of competence has a negative and indirect relationship with the fear of failure (B = -0.26). According to the findings of this study, it can be concluded that competitive anxiety can increase the positive relationship between self-criticism and maladaptive schemas with fear of student failure and on the other hand reduce the negative relationship between the perception of competence and the fear of failure of students.