مولفه های اجتماعی- کالبدی موثر بر گردشگری ورزشی در مناطق شهری، مورد مطالعه تهران (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
هدف : هدف از این مقاله بررسی زمینه ساز و عوامل اجتماعی موثر بر گردشگری شهری است.روش: از نظر روش اجرا توصیفی، از نوع پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. ابتدا با مطالعه و بررسی مبانی نظری در حیطه مورد نظر و از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته و عوامل مهم، کاربردی و تاثیرگزار به تدوین پرسشنامه با روش دلفی پرداخته شد. روش جمع آوری داده ها در این پژوهش از نوع میدانی و بر اساس مدل ساختاری با نرم افزار Amos انجام شد. شرکت کنندگان در مرحله اول 82 نفر از مدیران عالی (متخصصین) و در مرحله دوم 479 نفر از گردشگران ورزشی استان تهران بودند. برای شناسایی ابعاد گردشگری ورزشی، شناسایی ابعاد بخش بندی بازار بر اساس رویکرد گردشگری و شناسایی ابعاد زمینه ساز بر اساس رویکرد گردشگری در شهر تهران (به عنوان اهداف جزئی) از تحلیل عامل تاییدی مرتبه اول و دوم استفاده شدیافته ها: تعداد سه بعد، کالبدی، اجتماعی و زمینه ساز و 156 گویه بدست آمد. نتایج آزمون کلموگروف اسمیرنوف آورده شده است. مقدار معنا داری آزمون کلموگرف اسمیرنف برای همه متغیرها بیش تر از 05/0 است. همبستگی بین ابعاد (مولفه های) اجتماعی با سازه گردشگری ورزشی برای تمام ابعاد معنی دار است ( ). میزان همبستگی برای تمامی ابعاد قابل توجه و قوی بوده و از حداقل 64/0 برای تسهیلات و خدمات تا 9/0 برای جاذبه گردشگری به دست آمده است.بحث و نتیجه گیری: ورزش و فعالیتهای ورزشی به عنوان یک امر مهم جهت جذب گردشگر محسوب می شود. گردشگری ورزشی امکان استفاده بهینه از جاذبه های طبیعی و ورزشی را برای جذب گردشگران ورزشی و در نتیجه افزایش درآمد حاصل از گردشگری فراهم می آورد. انجام تحقیقات بیشتر توسعه می گردد.Socio-physical components affecting sports tourism in urban areas, studied in Tehran
Aim: The purpose of this article is to investigate the background and social factors affecting urban tourism.Method: In terms of implementation method, it is descriptive, survey type, and in terms of practical purpose. First, by studying and examining the theoretical foundations in the desired area and through semi-structured interviews and important, practical and influential factors, a questionnaire was developed using the Delphi method. The method of data collection in this research was field type and based on the structural model with Amos software. The participants in the first stage were 82 senior managers (specialists) and in the second stage 479 sports tourists of Tehran province. To identify the dimensions of sports tourism, to identify the dimensions of market segmentation based on the tourism approach and to identify the underlying dimensions based on the tourism approach in Tehran (as partial objectives), the first and second order confirmatory factor analysis was used.Findings: The number of three dimensions, physical, social and contextual, and 156 items were obtained. The results of the Kolmogorov Smirnov test are given. The significance value of This test for all variables is more than 0.05. Correlation between social dimensions (components) with sports tourism structure is significant for all dimensions . The degree of correlation is significant and strong for all dimensions and has been obtained from at least 0.64 for facilities and services to 0.9 for tourist attractions.Discussion and conclusion: Sports and sports activities are considered as an important thing to attract tourists. Sports tourism provides the possibility of optimal use of natural and sports attractions to attract sports tourists and thus increase the income from tourism. Conducting further research is developed.