آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۹

چکیده

سیاست خارجی به عنوان هنر اجرایی، به هنر تکنولوژیکی در سده بیست و یکم بدل شد. با دگردیسی های نظام بین الملل، رسانه ها به عنوان ناظر محیطی، کنترل حکومت بر فرآیند شناختی سیاست را کاهش دادند. کنش گری این نیروی اجتماعی در عرصه سیاست باعث تغییر حاکمیت و تکوین جوامع سایبری شد. اما در حالی که افکار عمومی، رسانه ها را منبع شناختی می پندارد، حاکمیت آن را منبع قدرت تلقی می کند. با این وجود، اهمیت رسانه ها در سیاست خارجی نه یک تحول دفعی، بلکه یک فرآیند تدریجی بود. به بیان دیگر، رسانه ای شدن سیاست خارجی به عنوان یک موضوع فرآیندی و سرمایه بی بدیل تصمیم گیران، به الگوی دولت ورزی نوین بدل شد. بر این اساس، فهم پیوند بین رسانه های جمعی و سیاست خارجی به عنوان اهتمام اصلی نوشته جاری است. طبق فرضیه این پژوهش، رسانه ها و سیاست خارجی در ارتباط متقابلند. به این معنا که رسانه ها به عنوان منبع شناختی رخدادهای سیاسی هستند و سیاست گذاران هم برای فهم مطالبات عمومی به رسانه ها رجوع می کنند. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیلی و تطبیقی، به آزمون فرضیه مبادرت می ورزد.

Behaviorology of Mass Media in Contemporary Foreign Policy

  As an administrative behavior, foreign policy turned to technological art in the 21st century. By developing of the international systems, media as an environmental supervisor has decreased the power of government in the epistemological process of politics. The activity of this social force in politics has changed the sovereignty and created cyber-societies. However, although public opinion considers mass media as an informative resource, the political system regards them as a base of power. Therefore, the evolution of media’s identity in foreign policy was not abrupt, but it was a gradual approach. In other words, mediatization of foreign policy as a process theme and peerless capital of decision-makers turned to a pattern of new governance. Thus, analyzing the relationship between mass media and foreign policy is the main question of this paper. According to the hypothesis, mass media and foreign policy are in mutual dependency. In other words, media are the informative source of political events, and policymakers will try to use mass media to understand the public demands. So, this paper will test the mentioned hypothesis by the analytic-comparative method.

تبلیغات