ظرفیت سازی نهادی و طراحی راهبرد دیجیتالی: راهکار افزایش کارامدی دیپلماسی در قبال رسانه های ارتباطی - اجتماعی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
فرایند تحول دیجیتالی و گسترش نقش رسانه های ارتباطی- اجتماعی، باعث تحول عمیق در محیط اجراء و هدایت دیپلماسی و نحوه ارتباط و تعامل آن با مخاطبین شده است. در واقع، رسانه های ارتباطی- اجتماعی به یکی از ابزارهای اصلی دیپلماسی در هدایت الگوریتمی اطلاعات، تولید محتوی مخاطب محور و رقابت با روایت هاو داستان های رقیب به منظور شکل دهی و جلب حمایت افکار عمومی تبدیل شده اند. در پاسخ به این سئوال که مهمترین پیامدهای رسانه های ارتباطی- اجتماعی بر دیپلماسی چیست؟ و موثرترین روش جهت افزایش کارامدی آن در استفاده از این رسانه هاکدام است؟ ادعای نویسنده این است که موفقیت دیپلماسی، منوط به درک درست فضای آن لاین، ظرفیت سازی نهادی و طراحی راهبرد دیپلماسی دیجیتالی است. حرکت از مدل انفعالی و یکسویه انتشار اطلاعات به سمت مدل تولید دانش و مشارکت در ساخت معانی و تعامل فعال با مخاطبین، زمینه تبدیل برون دادهای دیپلماسی دیجیتالی به بروندادهای محسوس در سیاست خارجی را تسهیل می کند.Institutional Capacity Building and Digital Strategy Designing : The Efficiency of Diplomacy in Dealing with Social Communication Media
The process of digital transformation and the expanding role of social communication media have resulted in profound changes in the environment in which diplomacy is implemented and conducted as well as the way diplomacy communicates and interacts with its audiences. In fact, social communication media has become one of the main tools for diplomacy in order to use algorithms and big data to disseminate information, construct audie nce-centered content, compete with counter-narratives and stories to shape public attitude and gain its support. In response to the questions “What are the major impacts of social communication media on diplomacy?” And “What is the most effective way to increase diplomacy’s efficiency in dealing with such media?” it is justifiably argued that the success of diplomacy depends on a proper understanding of online context, building institutional capacity, and designing digital diplomacy strategy. The shift from a passive, one way, and linear model of information dissemination to a model of knowledge creation and agentive participation in the constructing of meanings and active interaction with audiences will facilitate the morphing of digital diplomacy outputs into tangible and effective outcomes in foreign policy.