پیشینه گروه های جهادی در اقلیم کردستان عراق (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
نگاهی به تاریخ کردستان نشان می دهد که سرزمین کردها در هر چهار پارچه کردستان (ایران، عراق، سوریه و ترکیه) محل زندگی فرقه های مختلف دینی همچون اهل سنت، شیعه، یارسان، یزیدی، شبک، بهایی و طریقت های قادریه و نقشبندیه و پیروان دیگر ادیان الهی همچون مسیحیت و یهودیت و همچنین پیروان آئین زردتشتی بوده است. چنین تنوعی به لحاظ عقیدتی بخشی از تاریخ کردستان بخصوص باشور کردستان (کردستان عراق) بوده است. علیرغم این تنوع فرقه ای در کردستان عراق و با وجود گفتمان حاکم بر این منطقه که عمدتاً گفتمان اهل سنت بوده درگیری و کشتار فرقه ای روایت نشده و یا اگر بوده، ناچیز بوده است. اما با رواج سلفی گری در کردستان، این همزیستی مسالمت آمیز فرقه ای جای خود را به تفکر خشونت آمیز سلفی گری داد. ریشه پیدایش سلفی گری در کردستان عراق به نفوذ تفکر اخوان المسلمین در عراق و کردستان (1940) بر می گردد. علی رغم اینکه اخوان المسلمین خود را یک جنبش اسلامی با خط مشی مسالمت جویانه به جهان اسلام معرفی کرده باید گفت که بیشتر رهبران گروه های جهادی از بطن اخوان المسلمین برخاسته اند و مبانی عقیدتی آنها به جماعت اخوان بر می گردد. به عنوان نمونه، متفکران اندیشه های رادیکالیسم اسلامی همچون سیدقطب مصری و ابوالعلاء مودودی پاکستانی در افکار و آراء خود امت اسلامی را به جهاد در راه خدا به منظور احیای خلافت اسلامی تشویق و دعوت نمودند. گروه های جهادی که در بخش های مختلف جغرافیای سیاسی جهان اسلام از جنوب شرق آسیا (فیلیپین) گرفته تا غرب قاره آفریقا (نیجریه) پراکنده اند. یکی از کانون های فعالیت آنها اقلیم کردستان عراق بوده است. پیدایش تفکر اخوان المسلمین در کردستان عراق از یک سو به دلیل وجود موزائیکی از اقلیت های قومی و مذهبی همچون کرد، ترکمن، آشوری، عرب، کلدانی، سنی شیعه، یارسان، قزلباش و شبک و از سوی دیگر فقدان یک مکانیسم حزبی از جانب احزاب ناسیونال و سکولار در این اقلیم منجر به شکل گیری گروه های جهادی و تندرویی همچون جندالاسلام، انصارالاسلام و جماعت انصارالسنه شد که با شعار بازگشت به سنت سلف صالح و مبارزه با بدعت تحت لوای احیای خلافت اسلامی در قالب جهاد در راه خدا به جنگ با احزاب کردی و ایجاد ناامنی در کردستان گام برداشت. این گروه های رادیکال اسلامی اگرچه توانستند اندک زمانی اوضاع سیاسی و اجتماعی کردستان عراق را متأثر سازند، ولی در نهایت کردستان از لوث وجود فیزیکی آنها پاک شد.The background of the Jihadist groups in Iraq Kurdistan
The Jihadist groups mean that those groups that in order to restore the Islamic Caliphate and generally create a religious state خطای ترجمهengages in armed conflict and violence, خطای ترجمهwhich not only caused fear among the Muslims, but also have followed the world's horrors. The theoretical basis of this radical movement come back to Ibn-e Teimiyeh Harrani (8 A.H) known as Sheikh ol-Eslam. However, after his death Muhammad Ibn-e Abdul Wahhab in the 18th century was revived again his thought that one was return to Salaf-e Saleh tradition and another the fight against heresy, خطای ترجمهbut in the modern world perhaps it can be said that the roots of these groups attributed to Ikhavan-olMoslemin movement in Egypt and the thoughts and ideas of the Islamic Movement. Although Ikhavan-olMoslemin has been introduced itself as a Islamist movement with its peaceful policy in the Muslim world, خطای ترجمهbut most leaders of the Jihadi groups have arise in Ikhavan-olMoslemin and their ideological foundations returns to them. خطای ترجمهFor instance, the Islamic radical thinkers such as the Egyptian SayyedQutb and the Pakistani Abul Ala-e Mawdudi in their thoughts and ideas were invited and encouraged the Islamic Ummah to Jihad in Allah's way in order to revival of the Islamic caliphate. The خطای ترجمهJihadist groups in different parts of the political geography of the Islamic world expanded from South East Asia to West Africa and one of the focuses of their activities has been Iraq Kurdistan. The emergence of thought of Ikhavan-ol-Mosleminin Iraq Kurdistan that on the one hand due to the mosaic of ethnic and religious minorities such as Kurds, Turkmen, Assyrians, Arabs, Chaldeans, Sunnis, Shiites, Yarsan, Ghezelbash , and Shabak and the lack of a party mechanism in nationalist and secular parties in this region leads to the formation of Jihadists and extremists such as Jund al-Islam, Ansar al-Islam and Jamaat-e-Ansar al-Suuna that by the slogan of a return to the tradition of Salaf-e Saleh and anti-innovation under the banner of restoring the Islamic caliphate move through Jihad in Allah's way to fight Kurdish parties and insecurity in Kurdistan.