آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۹

چکیده

چین و پاکستان در طول نیم قرن گذشته روابط گسترده و استراتژیک با هم داشته اند. سطح بالای روابط این دو کشور تا حدی است که برخی روابط چین و پاکستان را همانند ایالات متحده و اسرائیل دانسته و پاکستان را اسرائیل چین در جنوب آسیا به شمار می آورند. با این حال، این دو کشور سال 2016 را، سال گسترش روابط دیپلماتیک با یکدیگر اعلام کردند. اینکه چه عواملی باعث گسترش هرچه بیشتر روابط این دو کشور در این سال  شده و چه تأثیری در سطح منطقه جنوب آسیا به همراه خواهد گذاشت، سؤال اصلی این نوشتار را شکل می دهد. این نوشتار نیز با توجه به گسترش مناسبات اقتصادی (تکمیل طرح جاده ابریشم و کریدور اقتصادی این دو کشور)،  گسترش روابط واشنگتن و دهلی نو را مد نظر  قرار داده است. همچنین، پیامد این مناسبات جدید را رویارویی بازیگران مذکور (چین و پاکستان در برابر آمریکا و هند)، بر هم خوردن نظم منطقه ای در جنوب آسیا و رقابت بیشتر بین این بازیگران می داند که جنگ سرد جدیدی را در این منطقه به همراه خواهد داشت.

New Strategic Relations of Sino-Pakistan and it Impacts on South Asia Region Order

China-Pakistan relations over the past half-century have been broad and strategic with each other. The high level of relations between the two countries means improved multilateral. That some of experts of China-Pakistan relations consider as the United States and Israel relations and believe Pakistan is china’s Israel in South Asia. However, the two countries since 2016 announced the expansion of diplomatic relations with each other. The main question of this paper is: What causes expand relations between the two countries in recent years and what impacts on the South Asia region? This paper also considers the expansion of economic relations (completion of The Silk Road Corridor economies) of the China-Pakistan deepen and broaden relations between Washington and New Delhi.  This research findings is that the new relations between the actors leading to polarization (China and Pakistan against US and India) against each other ,the disorder in South Asia region and competition between the actors, that will bring new Cold War in the region.

تبلیغات