آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۹

چکیده

فجایعی که در دهه های اخیر در جهان رخ داد، موجب شد دبیرکل سازمان ملل متحد پرسشی را خطاب به جامعه بین المللی مطرح کند: در شرایطی همچون کوزوو و روآندا، اگر دولت هایی قادر و مایل بودند که از جمعیت های قربانی حمایت کنند، آیا تا زمان صدور مجوز شورای امنیت نباید هیچ اقدامی بکنند و تنها نظاره گر کشتار جمعی افراد بی گناه باشند؟ نشست ۲۰۰۵ سازمان ملل متحد در پاسخ اعلام داشت: در مواردی که دولتی قادر یا مایل نیست جمعیت خود را در برابر نسل کشی، جرایم جنگی، پاکسازی قومی و جرایم علیه بشریت حمایت کند، مسئولیت آن به جامعه جهانی منتقل می شود و بر اساس منشور برای تحقق چنین حمایتی اقدام خواهد کرد. حال این سؤال پیش می آید که "آیا دکترین مسئولیت حمایت، اقدامی است در جهت ارتقاء حقوق بشر یا احیای تئوری جنگ عادلانه است؟" با بررسی تئوری های جنگ عادلانه می توان دریافت که دکترین مسئولیت حمایت همان تئوری جنگ عادلانه است با تغییراتی اندک. در گزارش کمیسیون بین المللی مداخله و حاکمیت دولت، مشروعیت اقدام نظامی با تأمین 5 شرط به وام گرفته شده از تئوری جنگ عادلانه به دست می آید. اما مطابقت آن با قانون، به مجوز شورای امنیت برای استفاده از نیروی نظامی نیاز دارد.

The Doctrine of Responsibility to Protect (R2P): Promote Human Rights or Just War Theory

Lack of popularity for some governments and the crisis which occurred in the decades after the establishment of the United Nations in the world, made the then Secretary General for the United Nations to raise questions to the international community in General Assembly in 1999, including: in the situation such as Kosovo and Rwanda, if the governments are reluctant or are not able to protect their population against the humanitarian crisis, the rest of the world should wait for the authorization of the Security Council, do nothing and just look at the crimes against humanity? On the other side, will the intervention without the authorization of Security Council weaken the fragile system of post second world war? And will not provide the pretext for future intervention in internal affairs of the other countries? The 2005 Summit reaffirmed this matter. In that meeting, the States reached the consensus that, the situations in which the governments are reluctant or are not able to protect their population against genocide, war crimes, ethnic cleansing and crimes against humanity; the international community has the responsibility to protect those affected populations according to chapter 6 and 7 of the Charter of the United Nations. By review the theories of the just war, simply can figure out that the responsibility to protect doctrine is the same with slight changes. In the report of the ICISS, the legitimacy of military reaction is possible after meeting the 5 condition borrowed from just war theories, but the legality of it needs the authorization of the Security Council according to the United Nations Charter as the sole authority to issue the authorization for military reaction.  

تبلیغات