پدیدارشناسی الزامات دیپلماسی اسلامی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
سیاست، تدبیر امور عمومی است و دیپلماسی شاخه ای از علم سیاست است که امور عمومی را در بستر موضوعات بین المللی مورد بررسی قرار می دهد. هدف دیپلماسی ایجاد رویه های مذاکره ای و فنون ارتباطی است که بازیگران بین الملل را در رسیدن به خواسته های مشروع با کمترین هزینه و به دور از خشونت یاری دهد. ماهیت دیپلماسی مبتنی بر فن و تکنیک می باشد و به خاطر ارتباط این رشته با محیط آنارشیک بین الملل نقش ایده ها، آرمان ها و اندیشه ها در آن کلیدی می باشد. اسلام با مبانی توحید، معاد، نبوت و گزاره های احکامی و اخلاقی صادر شده از قرآن و حدیث در فقه، حکمت، اندرزنامه و عرفان برای زیست جمعی انسان ها و قواعد چرخش امور عمومی الگوهایی داشته و دارد. پرسش این مقاله این است که برای واردشدن روشی، تحلیلی، سیاست گذاری و هنجاری گزاره های اسلامی به دیپلماسی چه الزاماتی متنی وجود دارد؟ بر این اساس پاسخ نوشتار به این سمت حرکت می کند که باتوجه به وجود سه گونه از فناوری قدرت در شکل های متافیزیکی، فیزیکی و کوانتومی، پدیدار شدن دیپلماسی اسلامی در هر یک از این فناوری های قدرت، الزاماتی را می طلبد که باید مورد توجه قرار گیرد و نادیده گرفتن هر کدام از شاخص ها و عوامل زمینه ای و تکنیکی باعث می شود که دیپلماسی اسلامی شعاری، کیفی، بدون زمینه و هزینه زا باشد.Phenomenology of the Essentials of Islamic Diplomacy
The aim of diplomacy is creating negotiation procedures and communication techniques which give help to international players in reaching the legitimate goals with the least cost and devoid from violence. The nature of diplomacy is based on technique and art and due to its connection with anarchic international system; the role of ideas, aspirations and norms is crucial. Based on monotheism, resurrection, prophecy and juridical and legal teachings of the holy Quran and Hadith , Islam contains patterns for the social life of human beings and good governance. The question in this article is that to enter into Islamic teachings of diplomacy from methodological, content and normative points of view, what requirements are to be met? The authors will answer to this question considering that due to existence of three sorts of power technology in metaphysical, physical and quantumical forms, the phenomenology of the Islamic diplomacy in each power technology would need requirements that should be taken into account and ignoring them would lead to a costly rhetoric, which harmsthe success of the Islamic diplomacy.