آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۴

چکیده

زمینه و هدف: شناسایی موانع موجود و مؤثر بر کیفیّت خدمات انتظامی و افزایش مطلوبیت اجتماعی یکی از ضرورت های فعلی فراجا است. بر همین اساس، هدف پژوهش حاضر شناسایی موانع ارائه خدمات مطلوب انتظامی در کلانتری و راهکارهای مانع زدایی از خدمات مطلوب انتظامی در کلانتری ها بود.روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت داده ها، کیفی است. جامعه آماری آن، رؤسای کلانتری های استان مازندران (افسران دارای خدمت بیش از ده سال خدمت) بود. نمونه گیری به صورت هدفمند و با اولویت رؤسای کلانتری های استان مازندران بوده است. نمونه گیری و انجام مصاحبه با مشارکت کنندگان تا رسیدن به اشباع نظری که حدود 23 نفر بوده، ادامه یافت. همچنین برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده ها براساس تکنیک های روش تحلیل مضمون با استفاده از نرم افزار MAXQDA صورت گرفت.یافته ها: یافته های حاصل از تجزیه وتحلیل داده ها نشان داد که موانع ارائه خدمات مطلوب انتظامی در کلانتری ها در چهار دسته موانع «قانونی و حقوقی، منابع انسانی، فناوری و تجهیزاتی و موانع ساختاری» طبقه بندی می شود و راهکارهای ارائه شده نیز شامل پنج گونه راهکار «حقوقی و قانونی، آموزشی، منابع انسانی، ساختاری و راهکار آماد و پشتیبانی» است.نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که راهکارهای آموزشی با توجه به تعداد مضامین استخراج شده به عنوان مهم ترین راهکار مطرح است که شامل سه عامل آموزش امور قضایی، آموزش تخصصی، توانمندسازی و آموزش همگانی بودند. هرکدام از عوامل مذکور شامل راهکارهایی مانند آموزش مستمر و مداوم نیروهای مشاور، ارائه آموزش های تخصصی و دوره ای، برگزاری آموزش های همگانی، نصب بَرنوشته های (بنر) آموزشی در سطح حوزه، ارتقای سطح دانش و معلومات مدیران و مجریان آموزشی، ایجاد فضای مناسب جهت ارائه مشاوره، بهبود دانش انتظاماتی و قضایی، جذب روانشناس برای کوپ ها و غیره است.

Solutions to Remove Obstacles from Desirable Police Services in Police Stations of Mazandaran Province

Background and objectives: Identifying existing and effective obstacles on the quality of police services and increasing social desirability is one of the current needs of I.R.I. Police. Based on this, the aim of the current research was to identify the obstacles to providing desirable police services in the police station and the solutions to remove the obstacles from the desirable police services in the police stations.Methodology: In terms of its objectives the current research is of an applied research type and qualitative in terms of the nature of the data. Its statistical population was the heads of Mazandaran police stations (officers with more than ten years of service). Sampling was done in a purposeful way and with the priority of chiefs of police stations in Mazandaran province. Sampling and conducting interviews with participants continued until reaching theoretical saturation, which was about 23 people. Also, a semi-structured interview was used to collect data. Data analysis was done based on thematic analysis techniques using MAXQDA software.Findings: The findings from the data analysis showed that the barriers to providing good police services in police stations are classified into four categories of "legal and legislative, human resources, technology and equipment and structural barriers" and the provided solutions include five types of "legal and legislative solutions, educational, human resources, structural and logistic solutions".Results: The results of the research showed that educational solutions are considered as the most important solutions according to the number of themes extracted, which included three factors of judicial affairs education, specialized education, empowerment and public education. Each of the above-mentioned factors includes solutions such as continuous training of consultants, providing specialized and periodical trainings, holding general trainings, installing educational posters (banners) at the field level, improving the level of knowledge and information of educational managers and executives, creating a suitable environment for providing counseling, improving law enforcement and judicial knowledge, recruiting psychologists for the cops, etc.

تبلیغات