آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۹

چکیده

نوآوری می تواند منبع مزیت رقابتی برای شرکت ها باشد. بنابراین شناخت و ارزیابی نوآوری در صنایع تولیدی و خدماتی، گامی مؤثر برای شروع سنجش نوآوری در این صنایع است. با توجه به اهمیت این موضوع، شناخت ابعاد و شاخص های کلیدی برای اندازه گیری این نوآوری ها، دارای اهمیت بالایی است. هدف این تحقیق پرداختن به هر یک از شاخص های اصلی نوآوری سازمانی است و مزایا و معایب ذاتی استقرار آنها را به طور جداگانه مورد بحث قرار می دهد. در این پژوهش با استفاده از بررسی پیشینه موضوع و نظرات 15 نفر از خبرگان دانشگاهی و خبرگان صنایع تولیدی، 10 شاخص به عنوان مهم ترین شاخص های کلیدی ارزیابی نوآوری در سه دسته کلی ورودی، میانجی و خروجی دسته بندی شده اند. به منظور ارزیابی و اولویت بندی مهم ترین شاخص های ارزیابی نوآوری از یک تحلیل کمی غیرخطی مبتنی بر تحلیل سلسله مراتبی (روش میخایلوف) در محیط فازی و برای تحلیل روابط علی و معلولی از روش دیمتل فازی استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که حضور افراد با دانش و رشد آموزش پراهمیت ترین شاخص در ارزیابی نوآوری است و بنابراین با تأکید و توجه ویژه بر این شاخص می توان رشد فزاینده ای را در زمینه نوآوری در سازمان شاهد بود. میزان تلاش برای ثبت پتنت و همین طور تعداد پتنت های ثبت شده نیز یکی از دیگر شاخص های پراهمیت در زمین ارزیابی نوآوری است که به منظور توسعه نوآوری در سازمان ها باید حمایت ویژه ای از آنها صورت پذیرد. همچنین حفاظت از نوآوری در حین دوره رشد می تواند اهمیت بالایی در ایجاد فضای امن و همین طور بالا رفتن آرامش افراد فناور در سازمان های نوآور داشته باشد. تحلیل روابط علی و معلولی با استفاده از روش دیمتل نیز نشان داد که توسعه سرمایه های دانشی و افراد تحصیل کرده دارای بالاترین تأثیر بر سایر عوامل است که تأییدکننده تحلیل سلسله مراتبی انجام شده است.

Investigating the Key Indicators of Innovation Evaluation in Production-Oriented Organizations

Innovation can be a source of competitive advantage for companies. Therefore, recognizing and evaluating innovation in manufacturing and service industries is an effective step to start measuring innovation in these industries. Considering the importance of this issue, it is very important to know key dimensions and indicators to measure these innovations. Hence, the purpose of this research is to address each of the main indicators of organizational innovation and discuss the inherent advantages and disadvantages of their deployment separately. In this research, based on the literature review and the opinions of 15 academic experts and manufacturing industry experts, 10 indicators have been categorized as the most important key indicators of innovation evaluation in three general categories of input, intermediary and output. In order to evaluate and prioritize the most important innovation evaluation indicators, a non-linear quantitative analysis based on hierarchical analysis (Mikhailov's method) was used in a fuzzy environment, and for the analysis of cause and effect relationships, the fuzzy Dimetal method was used. The results show that the presence knowledgeable people and the growth of education are the most important indicators in the evaluation of innovation, and therefore, with special emphasis and attention on these indicators, we can witness an increasing growth in the field of innovation in organizations. The amount of effort to register a patent as well as the number of registered patents are among other important indicators in the field of innovation evaluation, which should be given special support in order to develop innovation in organizations. Also, it was found that the protection of innovation during the growth period is the next priority and can be very important in creating a safe environment as well as increasing the peace of technology people in innovative organizations. The analysis of cause and effect relationships using the Dimtel method also showed that the development of knowledge capital and educated people has the highest impact on other factors, which confirms the hierarchical analysis.

تبلیغات