مطالعه نقش دستورالعمل های مقابله با سوءرفتارهای علمی در سلامت علمی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
یافتن راه حل برای مسئله شیوع سوءرفتارهای علمی، اگر آن را به عنوان یک مسئله به رسمیت بشناسیم، نیازمند پژوهش هایی از جمله انجام مطالعات تطبیقی، مشاهده و مقایسه تجربیات کشورهای دیگر در این رابطه است. لذا در مقاله حاضر (که حاصل چنین پژوهشی است) مبتنی بر بررسی تجربیاتِ حقوقی در مجموعه ای از کشورها، که برخی از آن ها در مهار سوءرفتارها خوشنام و برخی دیگر کمتر خوشنام هستند، استدلال می شود که قواعد و دستورالعمل های حقوقی (هرچند شرط لازم است امّا) شرط کافی را برای تحقق سلامت علمی مهیا نمی کند. برای رسیدن به چنین نتیجه ای، ناظر به پدیده سوءرفتار در کشورهای کمتر موفق، مشاهده ای گزارش می شود که به وجودِ پدیده سوءرفتارهای اپیدمیک، و همچنین وجودِ تفاوت هایی در نوع مصادیق و دامنه افرادی که در این کشورها مرتکب سوءرفتار علمی می شوند، اشاره دارد. در ادامه، سیاست های حقوقی کشورهای موفق تر، و دستورالعمل های وضع شده مرتبط با سوءرفتارهای علمی، مورد بررسی قرار خواهند گرفت، و استدلال (و پیش بینی) می شود که با توجه به تفاوت های موجود در پدیده مورد نظر در این دو نوع کشور، به کار بستن سیاست های حقوقی کشورهای موفق، در کشورهای کمتر موفق راهگشا نخواهند بود. در نهایت با اشاره به نمونه هایی از تجربیاتِ کشورهای کمتر موفق در به کار بستن قواعد حقوقی کشورهای موفق، پیش بینی مورد نظر مورد تأیید قرار خواهد گرفت. در انتهای مقاله، تحلیلی از چرایی عدم موفقیت ارائه می شود که می تواند محلی برای نقد و بررسی های بعدی قرار گیرد.Recognition of the Critical Success Factors and Challenges of FinTech Regulatory Sandbox in Iran
Finding a solution to the problem of the prevalence of scientific misconduct, if we recognize it as a problem, requires comparative studies and observation of successful (or unsuccessful) experiences of other countries. Therefore, in this article based on a comparative research on legal experiences in selected countries (some of which are successful in dealing with scientific misconducts and others less successful) it will be argued that legal rules and processes do not provide sufficient conditions for supporting scientific integrity.
For this Purpose, firstly, by searching for evidence of scientific misconducts in less successful countries, found evidence that indicate the existence of the phenomenon of “epidemic misconduct”, as well as differences in the type of cases and the extent of people who commit misconducts. secondly, the policies of more successful countries, and the established policies related to scientific misconduct, examined, and argued (and predicted) that, given the differences noted between the two countries, the application of the legal policies of successful countries will not work in less successful countries. Finally, with reference to examples of the failure of the experiences of less successful countries to apply the legal experiences of successful countries, the prediction confirmed. Finally, an analysis of why the failure occurs is provided.