آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۱

چکیده

بر اساس بررسی های انجام شده، عمده تحقیقات در موضوع کارآفرینی، به کارآفرینی در صنعت پرداخته است. اما لازم است به بررسی و شناسایی فرآیند های کارآفرینانه فرهنگی، خصوصاً کارآفرینی در زمینه محصولات فرهنگی نیز پرداخته شود. شناسایی بسترهای مؤثر بر کارآفرینی محصولات فرهنگی، امکان رشد را برای اصحاب فرهنگ، کارآفرینان فرهنگی و ملاحظات لازم را برای سیاست گذاری دولتی آشکار می سازد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی بسترهای مؤثر بر کارآفرینی محصولات فرهنگی در ایران و به روش کیفی از نوع تجزیه وتحلیل مضمون است. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و عمیق با 13 نفر در سه حوزه کارآفرینان محصولات فرهنگی، اساتید فرهنگ و هنر و سیاست گذاران این حوزه با استفاده از تکنیک گلوله برفی گردآوری شد و با استفاده از کدگذاری باز و محوری در سه سطح موردبررسی و تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده در قالب پنج محور مجزا طبقه بندی شد که عبارت اند از: الگوی ذهنی مصرف و تولید آزاد فرهنگی در جامعه، ایجاد چشم انداز مشترک توسعه فدرالیزم فرهنگی در جامعه، نظام های فرهنگی خدمت رسان در جامعه، توسعه قابلیت های شخصی کارآفرینان محصولات فرهنگی در جامعه و یادگیری خلاقانه فرهنگ در جامعه. هریک از این محورها خود شامل زیرمقولاتی هستند که در این مقاله به آن ها پرداخته شده است. کلیدواژه ها :

Identifying the Effective Contexts for Entrepreneurship of Cultural Products in Iran

Survey results indicate that the majority of studies on entrepreneurship have merely focused on industrial entrepreneurship. Studying and distinguishing the cultural entrepreneurial processes, particularly entrepreneurship that concerns cultural goods is necessary to establish a developed country in various industrial, social, political, and cultural aspects. These conditions are deemed essential for the fulfillment of any other end as well as providing the fundamental grounds for the growth of cultural entrepreneurship, distinguishing the contexts that impact the entrepreneurship of cultural goods renders the feasibility of development for the involved individuals and cultural entrepreneurs, alongside implementing the necessary considerations for government policies. Accordingly, the present study strives to distinguish the effective contexts for entrepreneurship of cultural goods in Iran and further presents a qualitative method of content analysis. Data were gathered through semi-structured and in-depth interviews conducted with thirteen individuals that were included within the three respective areas of cultural goods entrepreneurs, culture and art professors, and policymakers, by employing the snowball sampling technique. Accordingly, the gathered data were further analyzed via open and axial coding at three levels. Conclusively, the obtained results were classified into five separate axes, which are listed as the mental pattern of independent cultural consumption and production in society, establishing a shared vision for the advancement of cultural federalism in society, cultural systems providing services in society, cultivating the personal capabilities of cultural entrepreneurs in society, and productive culture learning process in society. Each of these designated axes includes subcategories that have been addressed in this study.    

تبلیغات