آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۱

چکیده

حوزه مدیریت فناوری و نوآوری قدمتی حدود 15 ساله در کشور دارد و به تبع آن از عمر حوزه سیاست گذاری فناوری و نوآوری حدود 10 سال می گذرد. طی این دوره، رشته های مربوط به این حوزه ها در سطوح کارشناسی ارشد و دکتری با تقدم و تأخر زمانی ایجاد شده اند و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری فراوانی با تمرکز بر شهر تهران پرورش یافته اند و دانشکده ها و اعضاء هیأت علمی این حوزه نیز کم کم در دانشکده های مختص خود یا دانشکده های مدیریت و اقتصاد جذب شده اند. هدف این مقاله بررسی برساخت اجتماعی این حوزه، به معنی ساخت اجتماعی نگرش و تفکرات افراد اصلی این حوزه در کشور است. این افراد طبق تعریف از نویسندگان اول مقالات سه مجله علمی-پژوهشی مرتبط یعنی سیاست علم و فناوری، مدیریت توسعه فناوری و مدیریت نوآوری انتخاب شده اند که پس از توسعه چارچوب مفهومی، از طریق پرسشنامه آنلاین نظرات آنان اخذ گردیده است. نتایج تحلیل نشانگر همگرایی در شناخت اسامی و شهرت های جهانی و واگرایی در حوزه های محتوایی و مفهومی در مقایسه با برساخت اجتماعی این حوزه در جهان است.

Investigating the Social Construction of Thinkings in the Filed of Technology and Innovation Management and Policy Making in Iran

It is about 15 years since the filed of technology and innovation management is established in Iran and following that, the field of technology and innovation policy is started from a decade ago. In both levels of M.S. and Ph.D., the courses and programmes have been started focusing in universities located within Tehran, mainly in faculties of Management or Economics. The aim of this paper is to explore the social contruction of these fileds to explore the thinking and viewpoints of their active people. We defined them as the main author of the papers in three main Persian journals, i.e. science and technology policy quarterly, management of technology development and management of innovation. We developed a conceptual framework for this purpose and data gathering has been conducted through online questionares. The analysis of data reveals that there is a convergence between the local community and international community in terms of knowing the context such as prominent figures and schools, while there is large gap in areas have more to do with content and concepts.

تبلیغات