آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۱

چکیده

با توجه به سرعت قابل توجه تغییرات تقاضای مصرف کنندگان و افزایش رقابت در بازارهای جهانی، بنگاه ها برای حفظ قدرت رقابت خود در بلند مدت مجبور هستند دست به نوآوری بزنند. بدیهی است که دستیابی به نوآوری در سایه فعالیت های تحقیق و توسعه امکان پذیر است. بنابراین، تشویق فعالیت های تحقیق و توسعه در بنگاه ها و شناسایی عوامل موثر بر این نوع فعالیت ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی عوامل موثر بر احتمال انجام فعالیت های تحقیق و توسعه و شدت این فعالیت ها در بنگاه های صنعتی ایران با استفاده از مدل توبیت و هکمن و با بکارگیری داده های آماری حاصل از طرح سرشماری کارگاه های صنعتی در سال 1386 است. نتایج حاصل از تخمین الگوی مطالعه نشان می دهد که احتمال انجام فعالیت های تحقیق و توسعه در بنگاه دارای رابطه مثبت با اندازه بنگاه، مالکیت غیردولتی، سرمایه انسانی، سودآوری و تمرکز صنعت بوده ولی شدت این نوع فعالیت ها تنها به سرمایه انسانی بنگاه وابسته می باشد. همچنین متغیر صادرات دارای تأثیر معنی دار بر روی فعالیت های تحقیق و توسعه بنگاه نیست.

The Determinants of Research and Development Activities in the Industrial Manufacturing Firms of Iran: an Application of Discrete Regression Models

Due to considerable changes in the consumer demand and rising competition in the world markets, firms are under the intensive pressure to maintain their competitive power in the long run by innovation. Clearly, accessing innovation is possible only through research and development activities. Therefore persuation of R&D in firms and recognition of factors that influence R&D activities is very important. The purpose of this study is to examine the determinants of probabilityof Research and Development activities in the industrial manufacturing firms of Iran using Heckman and Tobit regression models and Survey Data Collected by statistical center of Iran in 2008. The results of Heckman and Tobit models estimation indicates that R&D intensity in firms have positive correlation with firm size, ownership dummy, market concentration, human capital and profitability of firms. However export variable has not significant effect on ofResearch and Developmentactivities.

تبلیغات