پیش بینی منابع انسانی متخصص مورد نیاز ایران در عرصه مهندسی فنّاوری اطلاعات در برنامه چهارم توسعه کشور (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در جهان امروز، فنّاوری اطلاعات به عنوان مهمترین رکن توسعه جوامع بشری محسوب شده و روز به روز برشتاب حرکت جوامع از دوران صنعتی به عصر اطلاعات افزوده می شود. مطالعات انجام شده درباره برنامه های توسعه اغلب کشورها، نش انگر محوری بودن نقش فنّاوری اطلاعات دراینگونه برنامه هاست و در این میان توسعه منابع انسانی متخصص به عنوان مهمترین عامل برای نیل به چنین هدفی محسوب می شود. در مقاله حاضر نتیجه طرح پژوهشی نیازسنجی منابع انسانی متخصص کشور در عرصه مهندسی فنّاوری اطلاعات مورد توجه قرار می گیرد؛ به همین دلیل ابتدا با ارائه تعریفی ازفنّاوری اطلاعات و نیروی کار آن، به بررسی روشهای پیش بینی منابع انسانی اشاره می شود و سپس با انتخاب یکی از روشهای یاد شده و با ترازیابی کشورهای مشابه ایران با توجه به شاخصهای مختلف اقتصادی و اجتماعی، مدلی برای پیش بینی نیروی انسانی متخصص در زمینه های مهندسی مرتبط با فنّاوری اطلاعات در ایران ارائه می گردد. در پایان با مقایسه نتایج حاصل از این مدلسازی با نتایج کشورهای تراز به نقاط ضعف و قوت آن اشاره می شود. نتایج این تحقیق از آن حکایت دارد که سالیانه حدود پنج هزار نیروی انسانی متخصص باید در رشته های برق، الکترونیک، کامپیوتر و مخابرات در مقاطع تحصیلی مختلف تربیت و به بازار کار کشور عرضه گردد. با احتساب رشته های جدیدی همچون دولت الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، جامعه شناسی و فنّاوری اطلاعات، یادگیری الکترونیکی و نظایر آن که بتازگی مورد توجه نظام آموزش عالی در کشورها قرار گرفته است، در برنامه چهارم توسعه کشور تربیت نیرویی حدود سی تا چهل هزار نفر در رشته های مرتبط با فنّاوری اطلاعات و در مقاطع مختلف آموزش عالی ضروری به نظر می رسد. همچنین براساس نتایج حاصل از تحقیق لازم است برای حصول اطلاعات دقیق تر برای برنامه ریزی هر دو سال یک بار روند پیش بینی با اطلاعات جدید تکرار شود.Forecasting the Required Information Technology Experts during the Fourth National Development Plan in Iran
Information Technology (IT) is transforming the world. A major shift in the way we live, learn and work has already begun with the arrival of the information age. This phenomenon is evident not just in the advanced countries but also is rapidly spreading across the globe. The construction of the information society, however, cannot be done without active governmental involvement in the creation of an information infrastructure and the reformation of the education system. In particular, human resources development is seen throughout the world as crucial to the development of information-based economies and the achievement of global competitiveness. This poses a serious challenge for the developing countries such as Iran that want to keep pace with the forerunners without lagging too far behind in the race towards the knowledge-based economy. This paper aimed presenting the results of a research on forecasting of the required experts for information technology fields in Iran. To do this, studing some forecasting models for the required human resources primarily and using benchmarking method, Iran’s required experts in information technology engineering have been estimated during The Fourth National Development Plan. The results showed that Iran’s educational organizations must train approximately 30 to 40 thousands of educated people in different sections of higher education through the Fourth National Plan. The results also showed that this study should be repeated every two years using new data to conclude valid and applicable results.