شناسایی عوامل تأثیرگذار بر برندسازی شخصی در فضای مجازی در حوزه سخنرانی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش های پیشین نشان می دهد که همیشه راه برندسازی شخصی هموار نبوده و نمونه های شکست خورده بسیاری وجود دارد که نشان می دهد از مسیر درستی به برندسازی شخصی خود نپرداخته اند و تمام جوانب کار در نظر گرفته نشده است. در این پژوهش این مطلب موردبررسی قرار گرفت و به شناسایی عوامل تأثیرگذار بر برندسازی شخصی در فضای مجازی پرداخته شد. به منظور دستیابی به اهداف تعیین شده، دو فاز جمع آوری اطلاعات، متشکل از فاز کیفی و فاز کمی، به انجام رسید. در فاز کیفی با 30 نفر از افراد خبره در حوزه های برندسازی شخصی و فضای مجازی، مصاحبه عمیق صورت پذیرفت و با استفاده از روش تحلیل محتوا، تعداد 39 شاخص تأثیرگذار بر برندسازی شخصی در فضای مجازی، استخراج گردید. در ادامه و در فاز کمی، پرسشنامه ای محقق ساخته بر اساس شاخص های استخراج شده از فاز کیفی تدوین شد و در اختیار 392 پاسخگو قرار گرفت. سپس با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی، شاخص های استخراج شده در قالب 9 مؤلفه تأثیرگذار بر برندسازی شخصی در فضای مجازی، تقلیل یافتند و به عنوان عوامل تأثیرگذار بر برندسازی شخصی در فضای مجازی معرفی شدند. این 9 مؤلفه عبارت اند از: شناسایی خود و ارزش های خود، ایجاد اعتماد، شخصیت متمایز و کاریزماتیک، توصیف خود، توسعه دانش، استقامت، جذب فرصت ها، توجه به محیط و اصالت.Identification of Factors Affecting Personal Branding in Cyberspace in the Field of Speech
Previous research has shown that the path to personal branding is not always smooth, and there are many failed examples that demonstrate that they did not do their personal branding correctly and did not consider all aspects of the work. This issue was investigated in this study, and the factors influencing personal branding in cyberspace were identified. To achieve the objectives, two phases of data collection were carried out: a qualitative phase and a quantitative phase. During the qualitative phase, in-depth interviews were conducted with 30 experts in the fields of personal branding and cyberspace, and 39 indicators affecting personal branding in cyberspace were extracted using the content analysis method. Then, in a quantitative phase, a researcher-created questionnaire was developed based on the qualitative phase's indicators, and 392 respondents were provided. The extracted indicators were then reduced in the form of 9 components affecting personal branding in cyberspace and introduced as factors affecting personal branding in cyberspace using exploratory factor analysis. These are the nine components: self-identification and self-values, trust building, a distinct and charismatic personality, self-description, developing knowledge, endurance, attracting opportunities, paying attention to the environment, and originality.