تبیین و تحلیل مولفه های رهبری تحول آفرین با رویکرد دینی در دانشگاه اسلامی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین و تحلیل مؤلفه های رهبری تحول آفرین با رویکرد دینی دردانشگاه اسلامی انجام شد. روش: روش این پژوهش کیفی بود و با رویکرد تحلیل مضمون به منظور استخراج مضامین مورد نیاز از منابع دینی مرتبط با رهبری انجام گرفت. منابع مورد مطالعه این تحقیق شامل کتب(قرآن کریم و نهج البلاغه) و مقالات در حوزه اسلامی و سیره معصومین(ع) بود و نیز کتب و مقالات علمی در حوزه مذکور بودند. یافته ها: در مرحله نخست، کدگذاری توصیفی به عنوان مضامین پایه ای صورت گرفت و در مرحله کدگذاری تفسیری، مضامین پایه ای طبقه بندی شدند که آنها را مضامین سازمان دهنده گویند. آخرین مرحله، تعیین مضمون فراگیر بود که تمامی مضامین پیش گفته را در بر می گرفت. در نهایت، این پژوهش منجر به شناسایی 89 مضمون توصیفی و 23 مضمون سازمان دهنده و هشت مضمون فراگیر شد. نتیجه گیری: بسیاری از مناقشات، سوء تفاهمات، کم کاری ها و فرار از اجرای خوب و کیفی کارها، نتیجه انتخاب نادرست مدیران و رهبران سازمانها شناخته شد و بیان شد که قطعاً مدیری که با الگو قرار دادن پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) به مؤلفه های رهبری تحول آفرین(عدالت محوری، روحیه کار تیمی، حمایت و همدلی، اعتدال، مشورت پذیری، تخصص گرایی، سعه صدر و ارزشهای اخلاقی) توجه کند، به موفقیتی چشمگیر خواهد رسید.Explanation and analysis components Transformational Leadership With a religious approach At the Islamic University
Aim: The present study is conducted with the aim of explaining and analyzing the components of transformational leadership with a religious approach in the Islamic University. Method: The method of this research is qualitative which was done with the theme analysis approach in order to extract the required themes from religious sources related to leadership. The sources studied in this survey included books (Holy Quran and Nahjul Balagha) and articles in the field of Islam and the biography of the Infallibles (AS) As well as scientific books and articles in the field. Results : In this study, in order to extract in the first stage, descriptive coding was done as basic themes and in the interpretive coding stage, the basic themes were classified, which are called organizing themes. The last step is to determine the overarching theme that encompasses all of the aforementioned themes. Finally, this study led to the identification of 89 descriptive themes, 23 organizing themes and 8 comprehensive themes. Conclusion: the authors of the article conclude that many conflicts, misunderstandings, contributions and evasion of good performance and quality of work, were recognized as the result of incorrect selection of managers and leaders of organizations and a manager who enhances the following qualities will achieve remarkable success : following the the Holy Prophet and the Infallible Imams (AS) and components of transformational leadership (justice-oriented, teamworking, support and empathy, moderation, consultability, professionalism, tolerance and moral values.