ذات و تجلی غیبی خداوند از دیدگاه ابن عربی و د لئون (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقاله حاضر پژوهش تطبیقی آراء ابن عربی و موسی د لئون نویسنده کتاب معروف زوهر در موضوع ذات و تجلی غیبی خداوند است. در رویکرد هستی شناسانه این دو اندیشمند، در موضوع تبیین ذات خداوند و ظهور او در مراتب غیب، قرابت قابل تأملی ملاحظه می گردد. ذات از منظر وجودشناختی این دو اندیشمند، در مرتبه ای فراتر از وجود، در ظلمت عدم است. از ظلمت، نور وجود ساطع می گردد و مراتب هستی یکی پس از دیگری نمود می یابند. از منظر ابن عربی و د لئون در مراتب غیب به لحاظ ارتباط خداوند با خلقت، دو قلمرو تجلی غیب مطلق و غیب نسبی از یکدیگر قابل تشخیص است. این دو قلمرو نزد دو متفکر با تعابیر خاصی خوانده می شوند که ناظر بر خصوصیات مرتبه ای خود هستند. درقلمرو غیب مطلق خداوند هیچ نسبتی با خلق ندارد و مرتبه غیب نسبی محل ارتباط خداوند با خلقت است.nature and hidden manifestation of god point of view Ibn Arabi and De Leon
Present paper is comparative search of point of view of Ibn Arabi, and Moses De Leon, well-known author of zohar, about nature and invisible manifestation of God. In ontology approach of two thinkers, about making clear nature of God and Him manifestation in creation ranks, there is considerable proximity. Nature of God is beyond existence in non-existence darkness. A light radiate of it and creation ranks one by one appear. Point of view Ibn Arabi and De Leon in invisible ranks two realms, absolute invisible manifestation and relative invisible manifestation, are discernible. these two realms are called with special phrases that demonstrate their realm particulars. In absolute invisible manifestation God has not relation to creation and relative invisible realm is the place of relation to creation