آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۸

چکیده

با توجه به تعریف علم کلام، اثبات وجوب بعثت برای متکلم ضروری است. در این میان، متکلمان امامیه نیز از این قاعده مستثنی نیستند، اما با بررسی و تحلیل عقلی استدلال های متکلمان امامیه، این نتیجه به دست آمد که برخلاف ادعای آنان، استدلال هایشان عقلی محض نبوده و مبتنی بر یک گزاره تجربی است. اثبات این فرضیه، که فرضیه اول این مقاله است، ارزش معرفت شناختی استدلال آنان را از مرتبه عقلی (پیشینی) به مرتبه تجربی (پسینی) تنزل می دهد. پس از نقد آن استدلال ها با بررسیِ تحلیلیِ برهان حرکت جوهریِ اشتدادی در آراء ملاصدرا و مقدمه قراردادن مبانی او، به وجوب بعثت پرداختیم؛ با این فرضیه که با استفاده از مبانیِ ملاصدرا، می توان برهانی پیشینی بر وجوب بعثت عرضه کرد. رسیدن به این نتیجه، ره آوردِ پیگیریِ فرضیه دوم است.

Proof of the necessity of Besat based on the inherent motion and critique of the proofs of the Imamieh theologians

According to the definition of the science of theology, proving the necessity for a speaker is necessary. Meanwhile, the Imamite theologians are no exception to this rule. The proof of this hypothesis, which is the first hypothesis of this paper, reduces the epistemological value of their argument from the rational (a priori) to the experimental (post) rational level. After criticizing these arguments, it was necessary, with an analytical review, to prove the momentous move in the views of Mulla Sadra and the introduction of his principles, with the hypothesis that using the principles of Mulla Sadra, one could propose an antecedent for the necessity of being. To achieve this conclusion, the pursuit of the second hypothesis follows

تبلیغات