آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۵

چکیده

تفسیر خاص از مفهوم تکفیر و توسعه مصادیق آن، از علل عمده مشی افراط گرایانه سلفیه جهادی به شمار می رود.  باید تصریح نمود مبانی جریان مذکور در حوزه تنقیح مفهوم تکفیر، تضاد هایی عمده با آراء بزرگان جریان سلفی گری داشته و به واقع سبب بروز چالشی درونی در نظام کلامی و عقیدتی مکتب سلفیه شده است.  اعتقاد به جزئیت عمل جوارحی در تحقق مفهوم ایمان از سوی تکفیری ها عاملی اساسی در تلقی کفر عملی به عنوان کفر اعتقادی منجر به تکفیر است که در نهایت به تکفیر تارک نماز و یا مانع زکات بدون قید استحلال قلبی می انجامد. این در حالی است که در نگاه ابن تیمیه و البانی به عنوان دو تن استوانه های فکری سلفیه، صرفاً جزئیت تصدیق قلبی- و نه عمل جوارحی- در تحقق اصل ایمان لحاظ می گردد.  به علاوه تکفیری ها منتسب به جریان سلفیه در تضادی آشکار با آراء برخی ائمه سلف ضمن مردود خواندن معذور بودن به جاهلان در مسائل شرک اکبر (در نگاه ایشان مباحثی چون استغاثه، توسل و. . .  مصادیق شرک اکبر هستند) مانیفست خشونت طلبانه خود را تکمیل نموده اند.  تفسیر ناصواب از مفهوم حاکمیت الهی و عدم تمایز میان تکفیر معین و مطلق در تضاد با رأی قاطبه منتسبان به جریان سلفیه قرار داشته و از عوامل مهم در بسط دامنه تکفیر به شمار می رود.

Salafiyyah’s Internal Challenges in devising Theological and Ideological Foundations with a Focus on the Phenomenon of Excommunication (Takfir)

The specific interpretation of the concept of excommunication (Takfir) and the designation of its applications are the major sources of the extremist Jihadist Salafism. It should be emphasized that the bases of the mentioned flaw in the context of defining excommunication are in contradiction with the views of Salafi authorities. In fact, this contradiction has created an internal challenge in the theological and ideological system of the school of Salafism. The Takfiri Salafists’ belief in the details of practice for the realization of faith is an essential factor in the exaltation of practical disbelief which leads to excommunication of those who,for example, abandon the daily prayers or Zakat as disbelievers without considering their heart judgment. This is in direct contrast with the views of Ibn Taymiyyah and Al-Bani, the two important Salafi intellectual authorities, who put emphasis on the heart’s approval as the realization of faith, not the body organs’ acts. Moreover, consistent with their refutation of the views expressed by some of the movement Imams, the Takfiri Salafists refuse to confirm the principle of ignorance in relation to issues of major Shirk such as supplication. This has completed their violent manifesto. The false interpretation of the notion of divine sovereignty and the lack of distinction between absolute and definitive Takfir are in contradiction with the views of the majority and is the major source of the expansion of the applications of Takfir.

تبلیغات