آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۸

چکیده

مسئله ثبات شخصیت از آن جایی که به مقولات و مباحث هستی شناختی و معرفت شناختی گره می خورد از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ در این میان، ملاک هایی که برای ثابت شخصیت ارائه شده است گرچه به لحاظ معرفت شناختی می توانند به کار آیند، اما از جهت هستی شناختی محل اختلافات جدی بوده و مستلزم بررسی نقادانه است. در باب جنبه وجودی بحث از هویت شخصیه، گروهی منکر هرگونه هویت و جوهر ثابت برای انسان گشته و به این ترتیب خود را از ارائه ملاک ثبات شخصیت نیز رهانیده اند؛ درحالی که مدافعان ثبات شخصیت نیز سه ملاک بدن، حافظه و نفس مجرده را به عنوان مبنای حفظ هویت شخصیه مطرح ساخته اند؛ از آن میان، ملاصدرا منکر ملاکیت بدن و حافظه برای این امر می باشد و نفس مجرده را ملاک ثبات و این همانی شخصی معرفی می کند. این در حالی است که قول به حرکت جوهری نفس توسط صدرا، زمینه طرح این شبهه می شود که اگر نفس در حرکت دائمیِ جوهری است، پس ثبات شخصیت که هر انسانی آن را احساس می کند و خود صدرا هم آن را قبول دارد، چگونه قابل تبیین خواهد بود؟ و آیا بین پذیرش توأمان این دو مدعا، تهافت وجود ندارد؟ به نظر می رسد که با تدقیق و تامل در اندیشه صدرایی و بیان تقسیمات مختلف حرکت جوهری می توان تهافت مذکور را ظاهری و قابل رفع دانست.

The Problem of Personal Identity on the frame of the Theory of Soul’s Essential Motion

the problem of personal identity as related to many ontological and epistemological concepts and discussions is an important issue. Some criterions about personal identity have been proposed which can be doubtable and discussable, even if they can be used to distinguish the personal identity epistemologically. In existential aspect of the discussion, some of philosophers has denied the existence of personal identity, and therefore, have gone beyond the discussion, while the others, accepting its basic concept, have gone to say that the criterion of personal identity is a physical criterion, and the others have said that is a physiological one such as the memory. However, between the philosophers saying that the criterion of personal identity is the abstract sprit or soul rather than the body or memory, Mulla Sadra believes on the essential motion of soul that makes it difficult to know how an essentially moving soul can be the criterion of personal identity. In other words, if the soul is always moving becoming different from the prior moment how its personal identity can be understood. Is seems that this dilemma can be solved throughout a deeper understanding of Mulla Sadra’s philosophy about essential motion and his divisions about it

تبلیغات