نظریه معرفت شناسی ابن حزم (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در نظریه معرفت شناسی ابن حزم اندلسی، هم چون دیگر نظریه های مبناگروان سنتی در حوزه ی شناخت، معارف به باورهای پایه (معارف اوّلیه) و باورهای غیر پایه (معرفت تالیه) تقسیم شده است. او مجموعه ای از موادّ قیاس در منطق ارسطویی را، با مصادیقی متفاوت با دیدگاه رایج، به عنوان معرفت فطری و معرفت حسّی معرفی می کند. دیگر معارف (باورهای غیر پایه) نیز در قالب برهان ضروری بر آن مقدمات یقینی ابتنا دارند. در این مقاله نظریه ی معرفت شناسی ابن حزم به همراه نکته نظرات او درباره ی ادراک حسی، ادراک عقلی و ویژگی ها، توانایی ها و محدودیت های این ادراک از آثار منطقی، کلامی و اصولی او استخراج شده است. غرض ابن حزم از ارائه نظریه شناسایی، کاربرد آن در بیان اعتقادات مذهب ظاهری و دفاع از آن، نقد مخالفان و ایجاد پشتوانه ای محکم برای علوم بشری- که از نظر او تماماً می توانند کاربرد دینی داشته باشند- بوده است. بر این اساس این نظریه را باید یکی از مؤلفه های نظام منسجم فکری وی به شمار آورد. او مفاد نظریه را سازگار با آیات قرآن کریم و ابزار شناخت آن را موهبتی الهی و در راستای غایت آفرینش انسان می دانسته است. در نگاهی اجمالی، تنها نقاط ضعف و قوّت این نظریه – به لحاظ انسجام درونی- بیان شده است.Ibne- Hazm’s epistemology; theory of
The knowledges are divided into basic believes (apriori knowledges) and non basic believes (apostoriori knowledges) In Ibne- Hazm epistemology as other classic foundationalists. He has introduced a collection of syllogistic matters in Aristotelian logic as innate and sensitive knowledges. In his theory, the matters of syllogism have different extentions (denotations) from current views and other knowledges (non basic believes) are consisted in these certain premises by the essential demonstration. This article discusses on the subject of Ibne- Hazm’s epistemology and his point of views about perceptual experiences, intellectual knowledges and their attributes such as their abilities and restrictions this perceptions. We grub his logical, theological and Methodology your books. Ibne- Hazm’s purpose in presentation of his epistemology is to use it for explanation of Zahiryya believes and to defend it; to criticize opponent’s believes; to create a strong fulcrum for sciences human knowledges that completely can be in the employ of religious purpose. Therefore this theory is one of the important components in your intellectual consistent system. Ibne- Hazm believes in contents of the theory are concordant with Quranic verses and it recognation instruments are divine blessing toward purpose creation of men. What is concerning consistency, we have asserted weak side and forte of this theory.