آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۵

چکیده

یکی از معضلاتی که فلسفه ابن سینا را به شدت دچار چالش نمود نظریه صور مرتسم در ذات الهی به عنوان متعلقات علم الهی در مرتبه ذات و قبل از ایجاد موجودات بود. غزالی، شیخ اشراق، خواجه طوسی و بسیاری از متفکرین اسلامی، اعم از متکلم و فیلسوف، با بی اعتمادی به این نظریه سراغ راههای دیگری برای تبیین علم الهی رفتند. ملاصدرا ضمن موافقت با دیدگاه کلی این سینا تلاش می نماید تا بتواند مطلب را به گونه ای بیان کند که این لوازم و توالی فاسد مطرح نشود. از این رو می توان مدعی شد که نظریه ملاصدرا در باب کیفیت علم الهی به موجودات در مرتبه ذات و قبل از ایجاد آن ها، همان نظر ابن سیناست ولی با برطرف نمودن نقاط ضعف آن و تقویت و مبرهن نمودن نقاط قوه آن.

Rfine the theory of Imprinted Forms in divine knowledge in Ibn Sina

One of the problems that extremely challenged the philosophy of Avicenna is the theory of Imprinted Forms in the divine Substance as the attributes of divine knowledge before the creating. Ghazali, Suhrawardi, Tusi and many Islamic scholars, including the theologian and philosopher, with distrust on the theory went on to other ways to explain the divine knowledge. Mulla Sadra who agreed with the general view of Avicenna tries to express it in a way that does not put its false inevitable results. Therefore it can be claimed that Mulla Sadra's theory of the qualification of the divine knowledge before the creating is Avicenna's, but by correcting its weaknesses and strengthen and demonstrate the power of it.

تبلیغات