پیشرفت علم در پارادایم کوهن (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
کوهن پیشرفت علم را بدون استفاده از مفهوم صدق یا تقرب به صدق تبیین می کند. او با این تلقی رایج موافق نیست که انباشت نظریه های تأیید شده عامل پیشرفت علم است. انقلاب علمی در نظام فکری او گسستی است که باعث پیدایش پارادایمی قیاس ناپذیر است. یک پارادایم امکان پژوهش در مسائل تخصصی و جزئی را فراهم می کند و در حل مسائل درونی خود رو به پیشرفت است. توافق دانشمندان بر معیارهای ارزیابی نیز باور به پیشرفت را دامن می زند. کوهنهمچنین با تمسک به فرضیه تطور هیچ گونه غایتی را برای تاریخ علم در نظر نمی گیرد و پیچیدگی شاخه های تخصصی علوم را ناشی از تحولات بی هدف می داند. با این که او انقلاب را به عنوان گسست معرفی می کند اما این ادعا از نظر تاریخی قابل اثبات نیست و منتقدین او نشان می دهند کهحتی در انقلاب های علمی مورد ادعای او نیز بسیاری از دستاوردهای گذشته حفظ شده اند.شاید به همین دلیل است که کوهن در آثار بعدی خود از لزوم تحول درمفهوم انقلاب خبر داد.Progress of science in Kuhn’s Paradigm
Kuhn explains the progress of science without appeal to the concept of truth or truthlikeness. He is not agree with thecommon view according to which the accumulation of confirmed theories is the couse of progress in science. In his viewpoint the Scientific revolution is an interrupt which make an incommensurable paradigm. A paradigm could make an appropriate background for reaserch in spesific and specialized problems and in solving it’s own internal puzzlessemes in progress. Scientists assent on evaluating criterians also forticates the assumption of progress.by appeal to the evolution theory,Kuhn denies any design in the history ofscience and regards the compexity of scintific branches as a result of unfocused transitions. Though he regardes revolutions as interrupts but this claim is not confirmed by the history of science and as his critiques have argued even in his so called revolutions many of the results of thr past researches are reserved. Kuhn in his late workes requestes for a revolution in themeaning of revolution.